onsdag 7 mars 2012

Abarat - Absolute Midnight

Minns ni början av 2000-talet då två böcker publicerades om Candy Quackenbush från tråkiga Chicken-town som "råkar" hamna i Abarat, en värld med en ö för varje timme på dygnet? 8 år efter andra boken  kom nu äntligen fortsättningen Abarat - Absolute Midnight förra året.

I början av boken har Candy precis kommit tillbaka till Abarat efter översvämningen i Chickentown. Det blir lite exorcism (eller vad man nu ska kalla det) och en massa äventyr samtidigt som Mater Motley kon-spirerar för att bli enväldig härskare över Abarat genom att skapa en evig midnatt i världen.

Först och främst måste jag bara säga att jag verkligen älskar dem här illustrerade böckerna av Clive Barker och hela grejen med att titeln på boken (som är i guld i mitt exemplar) är ett ambigram. Det är sådana små roliga detaljer och de vackra teckningarna som verkligen gör böckerna speciella. 

För övrigt så älskar jag även berättelsen om Candy (även om böckerna egentligen riktar sig lite mer åt barn och tonåringar) och Barker har verkligen lyckats skapa en annorlunda och fantasieggande värld. Absolute Midnight är både rolig och spännande med imponerande 569 sidor men slutar tyvärr med en riktigt jobbig cliff-hanger. Vilket egentligen är det enda negativa med boken. Eftersom tanken är att det ska ges ut 5 böcker om Candy är alltså handlingen utspridd över hela 5 böcker vilket gör att väntan på fortsättningen är nästan olidlig. Men det visste jag inte om när jag började läsa serien och nu är jag helt fast så det är väl bara att gilla läget ^^ Håller tummarna att bok 4 inte kommer ta ytterligare 8 år att skriva i alla fall :P


Titel: Abarat - Absolute Midnight
Författare: Clive Barker

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar