söndag 19 februari 2012

Nightshade

Huvudpersonen i Nightshade är en tonårstjej vid namn Calla som dessutom är varulv och alfahona över sin egen lilla flock. Alla varulvar jobbar som beskyddare för "the Keepers" och hela hennes liv är planerat utan att hon har någon egen kontroll över det. 

Men när hon räddar en människopojke och går emot alla regler genom att ändra skepnad inför honom börjar dock dem riktiga problemen. Calla vill bara glömma pojken och fortsätta med sitt liv, men det visar sig att han är väldigt bunden till hennes egen värld och de hemligheter som "the keepers" verkar dölja från sina beskyddare. 

Nu minns jag inte var jag läste om detta (säkert i någon artikel eller blogg på Internet) om att det i praktiken finns två tolkningar av varulvstemat. Antingen är varulvar skräckmonster (som helt förlorar sin mänsklighet och inte har någon kontroll över sin förvandling) eller så är dem väldigt sexualiserade varelser (hela grejen med alfahanar, honor osv). Ja, ni kan väl få gissa själva vilken kategori den här boken hamnar under. 

Hela första halvan av den här boken slukade jag dock med hull och hår. Nightshade är otroligt lättläst och det blir väldigt underhållande läsning, men jag hade trots detta alldeles för höga förväntningar på handlingen. Första halvan är helt okej och jag tyckte att själva mysteriet i handlingen var intressant. Men jag tröttnade ganska fort på att majoriteten av boken innehåller en massa alfahane, macho-beteende från killarna. Även det faktum att trots att de inte gör så mycket, så är huvudpersonen och killarna så kåta hela tiden, vilket störde mig. Det var en himla massa kärleksvelande och till slut blev det så mycket och så orealistiskt att jag inte orkade bry mig om karaktärerna längre. 

Jag var överlag mer nyfiken på "the Keepers" och Callas flockmedlemmar, vilket är synd eftersom jag tyckte om Calla i början. Det finns även ett par böcker till i den här serien så jag får väl känna efter lite om jag orkar fortsätta eller inte. 

Titel: Nightshade
Författare: Andrea Cremer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar