fredag 17 februari 2012

Jane Eyre (seriealbum)

Berättelsen om den föräldralösa Jane Eyre är nog en som de flesta känner till ganska väl. Men för att ge en kort sammanfattning så handlar berättelsen om Janes ganska miserabla uppväxt hos sin döde morbrors fru och när hon skickas iväg till en internatskola blir hennes levnadsstandard ändå inte direkt bättre. 

Ett riktigt lyckligt liv upplever Jane först när hon flyttar till Thornfield Hall för att jobba som guvernant och blir förälskad i Mr. Rochester. Men allt står inte rätt till på Thornfield som är fyllt av underliga ljud och det visar sig att Mr. Rochester och huset döljer en hemlighet. 

Jo, jag vet, jag har redan pratat en del om Jane Eyre. Men vem kan motstå ett bra seriealbum? Känns det förresten inte som att det har gjorts väldigt många seriealbum av böcker den senaste tiden (Twilight, Vampire Academy osv)? Förmodligen är det bara det att jag inte tänkt på det tidigare, men oavsett så gillar jag verkligen att Argasso bokförlag har börjat publicera klassiska böcker som seriealbum. Förutom Jane Eyre har de bl.a. givit ut Macbeth och Frankenstein och jag tycker det känns som ett bra sätt att få fler intresserade av riktigt bra klassiker som de kanske inte annars skulle ha orkat ta sig an. 

För övrigt så tycker jag att illustrationerna är riktigt bra, även om jag inte är så förtjust i framsidan, och jag tycker att dem har lyckats väldigt bra med att få med de viktigaste delarna av handlingen. Speciellt tiden som Jane spenderade hos John och hans systrar upplevde jag som väldigt långsam när jag läste boken, men i serieform kändes inte den biten lika dryg. 

Min enda kritik är egentligen att en del av dialogen mellan karaktärerna kändes väldigt statisk och krystad. Men det beror nog till stor del på att den lite mer gammelmodiga dialogen flyter på bättre i boken då hela berättelsen byggs upp med det språket, medan det upplevs som mer hackigt i seriealbumet med nästan bara bilder och dialog. 

En liten fråga dock, vad hände egentligen med Mr. Rochesters myndling? Dem redogör ju i slutet av boken för vad som hände med alla de olika karaktärerna men jag kan inte minnas att dem berättade vad som hände med flickan? Det var ett ganska bra tag sedan jag läste boken senast också, så ifall det är någon som minns får ni gärna upplysa mig. 

Annars så vill jag även ge boken ett stort plus för persongalleriet i början och faktadelen om författaren! ♥ En himla enkel, men smart grej som underlättar för alla oss som har svårt att minnas namn ^^ 

Stort tack till Argasso som gav mig det här fina rec.exet! 

Titel: Jane Eyre (seriealbum)
Författare: Charlotte Brontë
Illustrationer: John M. Burns & Terry Wiley

2 kommentarer:

  1. Hans myndling blev ju iväg skickad till en skola :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmm ja, det kanske hon blev. Har helt förträngt det av ngn anledning ^^

      Radera