fredag 3 februari 2012

döda flickors dans

Nu blev det två inlägg om Morganville-serien på rad, but you don't mind, do you? :) 

Döda flickors dans är uppföljaren till Glashuset och fortsätter verkligen berättelsen precis där förra boken slutade. Shanes pappa har kommit tillbaka till Morganville med målet att döda vampyrer och i ett försök att hindra sin pappa blir Shane misstänkt för mordet på en vampyr. Eftersom det är vampyrerna som styr staden dömer de alla människor som försökt skada någon vampyr väldigt hårt och Shane blir dömd till döden utan någon egentlig chans att försvara sig. Det blir därför upp till Claire, Eve och Michael att försöka komma på ett sätt att rädda honom vilket leder till flera farliga avtal med fienderna och väldigt mycket action. 

Som jag nämnde tidigare så gillar jag att vampyrerna inte står i fokus hela tiden men att man ändå ständigt är medveten om deras närvaro. I den här boken får vi även reda på lite mer detaljer om vampyrerna och deras historia vilket var ett stort plus för mig. Jag tycker speciellt det är intressant med de olika relationerna mellan vampyrerna och hur de kom att bli som de blev. I Döda flickors dans får vi även möta fler olika typer av vampyrer och jag tycker om den här konflikten mellan att vampyrerna kan göra både goda och onda saker och därmed gör det svårt, särskilt för Claire, att dela in världen och karaktärerna i svart/vitt och goda/onda. 

De första 200 sidorna bokstavligen flög förbi och det är verkligen en spännande och underhållande bok, men efter mitten började jag tröttna på formatet och trots att det är mycket action så önskar jag att seriens "huvudberättelse" kunde gå lite fortare framåt. Döda flickors dans handlar ju främst om att rädda Shane och den delen av berättelsen hanterar författaren riktigt bra, men eftersom jag är intresserad av vampyrerna och varför dem i sin tur är intresserade av Claire så önskar jag att det kunde fått stå lite mer i fokus. Men men, det är väl bara att ha tålamod och vänta till fortsättningen ^^

En annan liten detalj med boken som märks väldigt ofta även i andra ungdomsböcker är typ återhållsamhetsporr eller vad jag nu ska kalla det. Caine beskriver verkligen utförligt den sexuella spänningen mellan Claire och Shane och trots att det aldrig går längre än kyssar och kramar så är det typ "jag vill, jag vill, jag vill men nej, jag kan inte, men jag vill, jag vill!" och så fortsätter det. Personligen tycker jag mest det känns komiskt och lite orealistiskt för dagens ungdomar men det kanske är så författarna måste göra för att inte föräldrarna i USA ska få spader? Där kommer mina fina fördomar fram igen, men visst känns det inte som att det är lika vanligt i svenska ungdomsböcker?

Det här fina rec.exet. fick jag från Styxx Fantasy, tusen tack igen!
Ifall ni är nyfikna på ett smakprov från boken hittar ni det här på deras hemsida :)

Titel: Vampyrerna i Morganville 2 - Döda flickors dans
Författare: Rachel Caine

1 kommentar:

  1. Hej! Har frågestund på bloggen så du får gärna kika in och ställa en liten fråga! :D

    SvaraRadera