söndag 12 februari 2012

Bones of faerie

Bones of faerie är en dystopi som handlar om världen efter kriget mellan människovärlden och älvvärlden. Men trots att kriget är slut har en del av älvornas magi stannat kvar i form av träd som kräver människoblod och lysande stenar som kan ge dig alla möjliga problem om du rör vid dem. Liza växer upp i en by där såren från kriget aldrig riktigt läkt och rädslan för vad magi kan åstadkomma fortfarande är stor. Speciellt Lizas pappa hatar all magi och är beredd att döda alla, barn och vuxna, som visar tecken på att ha magi i sig. 

När Liza börjar se syner rymmer hon därför från hemmet, utan någon egentlig tanke på vart hon kan ta vägen där hon inte kommer att vara en skada för sig själv eller andra. När hon även börjar förstå att synerna vill säga henne något om hennes försvunna mamma måste hon resa in i det övergivna och förstörda älvlandet för att se om hon kan finna henne och rädda sin förstörda framtid.

Bones of faerie gavs först ut 2009 och det förvånar mig att jag inte har hört talas mer om den. För det är en riktigt spännande och lättläst bok som ändå har ett vackert språk och karaktärer som väcker nyfikenhet. Jag har alltid älskat böcker med sagoväsen men har under de senaste åren inte kunnat förmå mig att läsa många av de nya böckerna inom detta område. För ifall man är trött på glittriga vampyrer så blir glittriga älvor inte direkt något man söker sig till. Men det är just sådana här böcker som Bones of faerie, som lyckas kombinera dystopi, sagoväsen och intressanta karaktärer som får mig att vilja ha mer mer mer :)

Det jag saknar med boken är dock mer utförlig information om varför kriget mellan människor och älvor började, hur det slutade och var alla älvor tagit vägen nu. Men det är alltid svårt att veta om detta beror på en brist i berättelsen eller om det är ett medvetet beslut från författaren för att man ska fortsätta läsa serien. Så det återstår alltså att se hur det utvecklar sig i fortsättningen Faerie Winter...

Det här är första boken av mina 12 hyllvärmare som jag läst ut i år! :) 

Titel: Bones of faerie
Författare: Janni Lee Simner

2 kommentarer:

  1. Magisk postapokalyps? Låter inte så illa...

    SvaraRadera
  2. Inte så illa? Nej då, bara lite träd och växter som kan få för sig att mumsa på en lite då och då ;)

    SvaraRadera