söndag 8 januari 2012

The Scorpio Races

Den första boken jag läste ut i år blev The Scorpio Races av Maggie Stiefvater. Berättelsen handlar om Kate Connolly, eller Puck som hon kallas, som bestämmer sig för att tävla i The Scorpio Races för att kunna rädda sin familj och sitt hem. The Scorpio Races är en kapplöpningstävling som återkommer varje år i november, men det farliga är att människorna rider på vilda vattenhästar (som mer för tankarna till monster än hästar). Men det är inte bara hästarna som är farliga för Puck, hon är nämligen den första kvinnan som någonsin ställt upp i kapplöpningen vilket inte uppskattas särskilt mycket av de andra tävlanden. Den enda i tävlingen som hon känner att hon kan lita på är Sean, men även han har mycket att förlora om han inte lyckas vinna.

En sak som gav mig riktigt huvudbry med den här boken är att det tog väldigt lång tid för mig att lista ut ungefär i vilken tid boken utspelar sig. I början trodde jag att det var "nutid" men jag blev allt mer konfunderad över varför en del av karaktärerna pratar så gammalmodigt och de flesta har även väldigt konservativa åsikter om kvinnor och religion. Länge så trodde jag att det berodde på att boken utspelar sig i ett litet samhälle på en ö och det är först i slutet av boken då en journalist nämner suffragetrörelsen som jag fick ett riktigt begrepp om tiden. Lite roligt i efterhand men ganska frustrerande under läsandets gång ^^

En annan sak jag måste nämna med boken är det otroligt vackra språket. Det är en lång bok (482 sidor närmare bestämt) och till min förvåning utspelar sig inte själva kapplöpningen förrän precis i slutet. Men trots det lugna tempot så lyckas The Scorpio Races vara både intressant, tankeväckande och spännande just p.g.a. Stiefvaters förmåga att måla upp karaktärerna och hela stämningen i boken genom språket. Man märker det här även i hennes andra böcker om vargarna i Mercy Falls och böckerna om älvor. Men The Scorpio Races har blivit min nya favorit och även den av hennes böcker som jag tycker har bäst kärleksberättelse.

För övrigt brukar man även kunna se ett tema i Stiefvaters böcker när det gäller dåliga förhållanden mellan de unga karaktärerna och deras föräldrar. I The Scorpio Races undviker Stiefvater dock detta helt genom att göra både Puck och Sean föräldralösa. Men dem tyckte i alla fall om sina föräldrar när dem levde så det är väl lite positiv utveckling ^^


Titel: The Scorpio Races
Författare: Maggie Stiefvater


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar