söndag 29 januari 2012

Glashuset

Honey, I'm back =) Min högst ofrivilliga frånvaro från bloggandet beror på kurslitteraturen som dumpades i mitt knä i förra veckan och min ovana vid att läsa den. Ärligt talat så tror jag inte att jag har läst någon faktabok på mer än 1,5 år och nu var det alltså meningen att jag skulle läsa 4 böcker om ett för mig relativt obekant ämne och även lyckas memorisera alla nya begrepp. Men jag har trots allt också läst ut ett par skönlitterära böcker! Först ut tänkte jag berätta om Glashuset av Rachel Caine:

Den smarta Claire Danvers har fått sluta high school redan vid 16-års ålder och längtar efter att få börja på ett riktigt universitet med likasinnade. Men p.g.a. hennes överbeskyddande föräldrar som inte vågar släppa iväg sin unga dotter så långt hemifrån hamnar Claire istället i Morganville. Men Morganville styrs av vampyrer och när Claire hamnar i en konflikt och blir brutalt misshandlad av den våldsamma Monica på sitt elevhem tvingas hon fly och finner sin räddning i Glashuset. Hennes nya rumskompisar försöker skydda henne men det står snart klart att Monica är beskyddad av en av vampyrerna och vägrar låta Claire komma undan så lätt.

Det här är boken för alla som tröttnat på sockersöta vampyrer men som ändå vill ha underhållande och lättlästa ungdomsböcker. Först och främst vill jag börja med att säga att det här är en väldigt rolig bok, karaktärerna charmar en direkt och jag tycker om dynamiken mellan Shane, gothtjejen Eve och den mystiske Michael som Claire flyttar in hos. Jag är även väldigt nyfiken på att få reda på mer om vampyrerna eftersom trots att det är en vampyrbok så förekommer de inte så ofta i berättelsen som man kan tro. Vampyrerna kommer endast ut på natten och utgör mer ett ständigt medvetet hot för medborgarna i staden. 

Jag tyckte dock inte om den hjältedyrkan tjejerna visar för Shane och Michael i berättelsen. Jag älskar killarna som karaktärer men irriterade mig på att de tvunget ska vara dem som bestämmer och säga till Claire hela tiden vad hon får/inte får göra. Nu vet jag inte om det beror på att jag precis läst en massa feministiska texter på universitetet eller om överbeskyddande killar bara inte är min grej, men det störde mig.

Men det är annars en väldigt bra start på serien och om ni är sugna på ett smakprov hittar ni det här! :)

Titel: Vampyrerna i Morganville 1 - Glashuset
Författare: Rachel Caine

1 kommentar:

  1. sv: jo, hade ju varit kul om du gjorde en video. :) Och dialekter är så charmiga!

    har verkligen funderat på att läsa Glashuset. Får kanske köpa den i samband med mega-beställning i slutet av februari :)

    SvaraRadera