söndag 1 januari 2012

en utläst hyllvärmare

Män som hatar kvinnor är en av flera böcker som jag har haft hemma alldeles för länge utan att läsa. Men iaf, för att göra en lång historia kort så valde jag att ha med den nu på resan och fick den äntligen utläst :)

Berättelsen handlar om journalisten Mikael Blomkvist som precis har blivit dömd till fängelse för förtal efter att ha skrivit ett reportage om en kriminell affärsman utan att kunna hänvisa till några källor. Hans trovärdighet som journalist är skadad men han får då ett lite annorlunda uppdrag av Henrik Vanger som vill att han ska skriva om hans familjs historia. Det visar sig dock snart att det Henrik egentligen vill är att Mikael ska finna en mördare. För flera år sedan försvann nämligen Harriet, Henriks brors sondotter, som han stod väldigt nära och han är övertygad om att det skett ett brott. Mikael är länge väldigt motvillig till det hela men kan inte avstå när han får erbjudandet om en stor summa pengar och möjligheten att få information som kan rädda hans rykte som journalist. Han börjar därför gräva djupt i familjens historia och finner allt från nazister och tokstollar till "män som hatar kvinnor".

Den största anledningen till varför jag hade lite svårt att komma in i boken i början beror på språket. Speciellt i början blir det väldigt långa texter med fakta och språket i boken känns ofta mer informativt än berättande. Larsson ger även läsaren en massa beskrivningar av karaktärerna och går in på detaljer speciellt när det gäller Lisbeth. Det brukar ofta sägas att män inte skriver in lika många små detaljer om hur personerna klär sig jämfört med kvinnliga författare. Men Larsson använder det i boken väldigt mycket, ofta som ett sätt att visa att den karaktären klär sig och beter sig så här och befinner sig därför i den sociala klassen jämfört med en annan som klär sig annorlunda och därför beter sig på det här sättet osv. Det är intressant men även där blir det ibland för mycket fakta och förklarande. Jag önskar ofta att författare ska inse att dem inte behöver hålla läsaren i handen och förklara allt. Less is more!

Annars så älskade jag mysteriet om Harriet och de små ledtrådarna som Mikael går igenom. Det är inte ofta jag uppskattar deckare eller kriminalromaner men Män som hatar kvinnor var riktigt spännande när jag väl kom in i Larssons berättarstil. Mysteriet lyckades även vara intressant trots att jag redan sett filmerna vilket ger berättelsen en stor tumme upp! Det är den bästa boken inom genren som jag läst på länge (trots faktarabblandet) och jag känner mig för ovanlighetens skull sugen på fler deckare ^^

Titel: Män som hatar kvinnor
Författare: Stieg Larsson

3 kommentarer:

  1. Jag blev också överraskad att jag tyckte den var så spännande trotts att jag såg filmerna innan.

    Gillar i vanliga fall inte deckare men detta var ett guldkorn =)

    SvaraRadera
  2. Ja samma här. Blev väldigt positivt överraskad =) Har du läst hela trilogin? Är dem andra 2 böckerna lika bra?

    SvaraRadera
  3. Jo jag har läst hela. De andra är också mycket bra men tyvärr inte lika bra. Gillade den första mysteriet bäst. Men dom andra är helt klart läsvärda de med!

    SvaraRadera