tisdag 6 december 2011

Day 06 – A book that makes you sad

Tyvärr så är det betydligt lättare för mig att komma på böcker som gör mig ledsen än böcker som gör mig glad. Förhoppningsvis beror det på att det är sällan jag läst böcker som verkligen gjort mig ledsen och ännu mer sällan som de fått mig att gråta.

Det första exemplet jag kom på är serien om judiska Nellie och Steffi som flyr till Sverige under andra världskriget medan deras föräldrar är kvar i ett ockuperat Österrike. Första boken heter En ö i havet och böckerna fick mig att inte bara snyfta lite, utan verkligen att böla ^^ Jag minns speciellt att jag grät mycket när Nellie och Steffi får träffa sin pappa igen eftersom det blev så känslosamt. Det är en bra serie som har sina glada stunder men karaktärernas livsöden gör mig väldigt ledsen.



Någon Annanstans av Gabrielle Zevin handlar om 15-åriga Liz som dör och hamnar i Någon Annanstans där alla åldras baklänges tills de slutligen blir bebisar igen och föds in i ett nytt liv. Det är en på många sätt perfekt värld hon har hamnat i men Liz kan inte släppa taget om sin familj och vägrar att acceptera att hon kommer bli yngre för varje år som går.

När jag läste den här boken kändes det som att jag fick en stor klump i magen som vägrade att lämna mig förrän flera veckor efter att jag läst klart boken. Trots att det nu gått flera år sedan jag sist läste den så klarar jag fortfarande inte av att läsa om den. Någon Annanstans är en plågsamt sorglig bok som dock tar upp väldigt intressanta tankar om livet, döden och sorg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar