fredag 2 december 2011

Day 01 – Best book you read last year

Åh nu höll jag ju på att glömma! Jag hade ju tänkt göra som förra julen med en liten nedräkning genom att svara på frågorna i en enkät. (Trots att jag är väldigt nyfiken på andra personers svar så orkar jag sällan läsa långa enkäter och tycker därför om att dela upp dem på olika dagar). 30 days of books är perfekt för detta och jag ber om ursäkt för att jag glömde bort att svara igår :P

Så, den bästa boken jag läste förra året (2010)? Jag känner mig lite mainstream och tradig nu men jag måste svara Hungerspelen av Suzanne Collins. Det är väldigt sällan som jag faktiskt hittar en bok som så totalt uppslukar mig och får mig att bara läsa läsa läsa och glömma allt annat. Åtminstone sedan mellanstadiet då jag helt slukade Harry Potter-serien och då jag var 14 och läste Twilight för första gången (även om det är lite pinsamt att medge nu).

Jag tvekade länge inför att läsa Hungerspelen eftersom jag inte riktigt förstod meningen med att läsa en bok där 23 av karaktärerna ska dö. Men den fångade mig direkt och det är en verkligt superspännande bok med mörk och underbart torr humor. Så, ifall ni av någon anledning lyckats missa den här boken så läs den och läs den nu!

På andra plats kommer förresten The Curse Workers - White Cat av Holly Black (Den vita katten på svenska). Bedragare, övernaturligt och en riktigt dysfunktionell, kriminell familj. Need I say more?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar