onsdag 28 december 2011

Dash & Lily's book of dares


Jag åker runt i Nya Zeeland för tillfället och hittar på en massa roliga saker. Det enda negativa är att jag går utan Internet under långa perioder och jag riktigt känner hur det kliar i fingrarna ^^ Trodde inte att jag var så beroende men det har varit så otroligt frustrerande och inte blir det bättre av att mobilen inte får någon täckning här. (Så ifall det här inlägget ser lite konstigt ut så beror det på att blogger inte vill samarbeta när jag använder ipaden).

Dash & Lily's book of dares av David Levithan och Rachel Cohn läste jag egentligen klart för ett par veckor sedan men trots att jag överlag tycker att det är en bra bok så har jag haft stora problem med att lista ut om jag tycker om den eller inte. Boken är en söt julberättelse om 2 ungdomar som lär känna varandra genom att de lämnar utmaningar till varandra i en röd anteckningsbok. Det är julmys, New York, relationer och äventyr och helt enkelt mycket av det som gjorde Nick & Norahs oändliga låtlista till en sådan underbar berättelse. Den här 3e boken känns visserligen inte lika dramatisk som de andra vilket jag uppskattade men det bidrog även till att mer fokus lades på karaktärerna som jag aldrig kunde ta riktigt på allvar. De blir för stela och i likhet med Naomi & Ely's kyssförbudslista så blir läsaren introducerad till alldeles för många småkaraktärer som gör att berättelsen spretar ut åt alla håll och kanter.

Men det är inte en riktigt dålig bok heller eftersom den är väldigt underhållande under läsningen. Levithan och Cohn skriver ju enligt dem själva böckerna genom att turas om att skriva kapitlen och dem planerar inte handlingen i förväg. Det här bidrar säkert till känslan av äventyr och av att allt upptäcks och utvecklas under berättelsens gång. Men det gör även att de flesta småkaraktärer känns outvecklade och i en bok som den här med alla utmaningar och mysterier så krävs det nästan att alla detaljer är planerade i förväg.

Så det blev ingen ny favoritbok tyvärr, men jag känner ändå att jag måste prova att läsa de andra böcker som Levithan & Cohn gett ut själva också just eftersom att böckerna trots vissa brister ändå är så underhållande.

Titel: Dash & Lily's book of dares
Författare: David Levithan & Rachel Cohn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar