söndag 27 november 2011

Tematrio - vampyrer

Eftersom ämnet är just vampyrer kände jag att jag bara måste vara med och svara på Lyran Noblessers tematrio. Jag har dock lyckats dra ut på det i cirka en vecka, men bättre sent än aldrig :) 

Berätta om tre böcker som handlar om vampyrer eller andra övernaturliga varelser!

1. Jag började läsa skräckberättelser om vampyrer när jag var yngre och tänkte därför att jag skulle börja med en bok under den kategorin. Släktet av Guillermo del Toro & Chuck Hogan är en av de få nya vampyrromanerna som faktiskt målar upp vampyren som en äcklig och grym varelse som lämnar avföring efter sig överallt. Absolut ingen romantisering här inte och det är ärligt talat väldigt uppfriskande efter alla kärleksberättelser där vampyrerna mer är som superhjältar. Även om jag måste erkänna att jag ser Guillermo & Chucks vampyrer mer som monster än vampyrer, men tummen upp för skräck i alla fall!



2. På andra plats måste jag välja The Den of Shadows Quartet av Amelia Atwater-Rhodes. Amelia var länge en absolut favoritförfattare hos mig och trots att jag idag inte älskar böckerna lika mycket som i mellanstadiet så är dem ändå favoriter hos mig. Ah barndomsminnen ^^

Men det jag alltid har tyckt om hos Amelias vampyrer (och andra övernaturliga varelser) är att det inte finns några tydligt goda och onda, utan alla har mänskliga sidor även om en del är mer grymma än andra.



3. Direkt när jag läste om den här tematrion så dök Skuggorna i spegeln av Inger Edelfeldt upp i huvudet på mig, trots att det är ca 7-8 år sedan jag läste den senast. Boken handlar om Arwen som kan nå en annan värld befolkad av vampyrer med hjälp av sin spegel. Arwen känner allmänt att livet är ganska meningslöst och blir lockad in i den här världen där allt är bekymmerslöst för henne, i alla fall till en början.

Nu är det ju ett bra tag sen jag läste boken men jag minns fortfarande små detaljer som berörde mig och det är en intressant bok för den som gillar ungdomsböcker och vill ha lite andra beskrivningar av vampyrer.

2 kommentarer:

  1. Läste precis ut Hawksong av Amelia Atwater-Rhodes. Gillade den. Har även läst I nattens djungler och Skuggornas demon när jag var liten, älskade dem.

    Måste läsa mer av henne =)
    Precis som du säger verkar hennes karaktärer varken vara bara onda eller goda. Mycket mer intressant så =)

    SvaraRadera
  2. Minns att jag oxå tyckte bra om "Hawksong" när jag läste den, den var både lite söt och spännande :)

    Har dock aldrig kommit längre än till bok 3 i serien ^^

    SvaraRadera