onsdag 30 november 2011

nytt i brevlådan

Jag måste nog ändra mitt påstående om att jag aldrig köper böcker. I vanliga fall köper jag max 2-3 böcker per år, men det här året ligger jag uppe i 10-11 st istället. Gulp, har inte riktigt bestämt mig för om det här är en positiv utveckling eller inte än ^^ Men i alla fall så fick jag hem ytterligare en ny "liten" bokleverans för ett par dagar sedan:

Kungarnas krig av George R. R. Martin (del 2 i "Sagan om is och eld").

"Den natt drakarna föds brer kometens svans ut sig över gryningen, röd som blod och eld, praktfull och skrämmande på en och samma gång. Likt ett nysmitt svärd med glödhet klinga river kometen upp ett sår på himlen och förebådar en ny tidsålder.

Sedan kung Robert dött betraktar sig hans bror Stannis som arvtagare till järntronen. Men han är inte ensam om sina anspråk. Det råder kaos i de sju konungarikena och de olika släkterna är beredda att slåss om makten. Det pågår ett krig där man inte kan lita på någon. Brodermord, blodskam och svartkonst, en prinsessa förklädd till tiggarpojke, en livmedikus som besitter ett dödligt gift och stråtrövare som lämnar bergen för att hemsöka dalen. Ett krig där segern går till den som äger det vassaste stålet och det hårdaste hjärtat och där döden vandrar i natten. När kung slåss emot kung darrar landet i fasa."
 

Jag har läst Stiefvaters böcker om älvor och även hennes serie om vargarna i Mercy Falls och tycker om hennes berättarstil. Det är inte ofta jag köper böcker då jag inte har en aning om huruvida dem är bra eller dåliga, men den här beskrivngen gjorde mig nyfiken nog att våga chansa:

"Every November, the Scorpio Races are run beneath the chalk cliffs of Skarmouth. Thousands gather to watch the horses and the sea that washes the blood from the sand. The mounts are capaill uisce: savage water horses. There are no horses more beautiful, more fearless, more deadly. To race them can be suicide but the danger is irresistible."


Bones of faeries av Janni Lee Simner har jag velat läsa länge nu och jag har försökt mitt bästa att vänta tålmodigt i hopp om att biblioteket ska köpa in ett exemplar. Men eftersom jag börjar ana att dem har blockat mig från inköpsförslagslistan så bestämde jag mig för att köpa den själv...

"The war between humanity and Faerie devastated both sides. Or so fifteen-year-old Liza has been told. Nothing has been seen or heard from Faerie since, and Liza's world bears the scars of its encounter with magic. Corn resists being harvested; dandelions have thorns. Trees move with sinister intention, and the town Liza calls home is surrounded by a forest that threatens to harm all those who wander into it. Still Liza feels safe. Her father is strong and has protected their town by laying down strict rules. Among them: Any trace of magic must be destroyed, no matter where it is found.

Then Liza's sister is born with faerie-pale hair, clear as glass, and Liza's father leaves the baby on a hillside to die. When her mother disappears into the forest and Liza herself discovers she has the faerie ability to see--into the past, into the future--she has no choice but to flee. Liza's quest will take her into Faerie and back again, and what she finds along the way may be the key to healing both worlds."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar