söndag 20 november 2011

beastly - ett odjur

Jag älskar sagor och tycker om att läsa nya, lite mer "moderna" versioner av berättelser som jag känner till så väl. När det gäller Skönheten och Odjuret har jag redan läst en del olika versioner men jag blev nyfiken på Beastly eftersom det är första gången jag läst berättelsen från Odjurets perspektiv.

Beastly utspelar sig i nutida New York där den väldigt snygga och rika Kyle Kingsbury bor. Hans utseende och pengar har gjort honom populär i sin skola men han är väldigt otrevlig och dömer andra efter utseendet. Han har lärt sig att han kan komma undan med det mesta men en dag går Kyle för långt när han försöker lura och förödmjuka en klasskamrat som visar sig vara häxa. Hon förhäxar då Kyle till ett odjur och ger honom 2 år på sig för att bli förälskad och även få henne att älska honom tillbaka och ge honom en kyss för att bryta förtrollningen.

Jag gillar den här versionen :) Beastly har humor och är väldigt lättläst och underhållande. I början tyckte jag att den var lite fjantig eftersom det är så många stereotyper i high school-miljön (det var svårt att ta karaktärerna på allvar när det hela kändes som en gammal tonårsfilm om prom). Men när jag kom lite längre in i berättelsen så älskade jag att läsa om hur Kyles liv förändras efter att han förlorat allt han tyckte var något värt. Alex Flinn har gjort Odjuret lättare att relatera till, främst eftersom man får läsa ur hans perspektiv, men även det faktum att Kyle hela tiden känns som en människa. I den här versionen har "Skönheten" haft en väldigt dålig uppväxt och hemmamiljö, så Odjuret blir mer som räddaren i nöden än fångvaktaren han är i andra versioner.

Beastly är på många sätt en typisk ungdomsbok men gillar man Skönheten och Odjuret och vill ha lite lättsmält läsning är den ett bra tips :)

1 kommentar:

  1. älskar också sagor! denna bok låter spännande :) får kolla upp den lite mer :)

    SvaraRadera