söndag 13 november 2011

Andens kraft

Eftersom jag inte kan berätta om Andens kraft utan att avslöja en massa viktiga saker om de tidigare böckerna i serien (Törst, Fruset blod, Skuggkysst & Löftet) så varnar jag för SPOILERS redan nu ^^

Andens kraft är femte boken om dhampiren och beskyddaren Rose och hennes bästa vän Lissa. Boken börjar med att Rose har kommit tillbaka till skolan efter sitt misslyckade försök att döda Dimitri och hon ska snart göra sitt prov för att kunna bli beskyddare. Men hon kan inte gå vidare med sitt liv samtidigt som Dimitri är strigoi, speciellt inte nu när han bestämt sig för att jaga och döda henne. Roses enda hopp är ett rykte om att det finns ett sätt för en andemagiker att "hela" en strigoi och därmed fövandla tillbaka Dimitri till dhampir. Problemet är bara att den enda som har information om hur detta ska gå till sitter i ett högbevakat fängelse och är rent allmänt ointresserad av att hjälpa Rose och Lissa om han inte har något att vinna på det själv.

Jag tycker att det är lite problematiskt att berätta vad jag tycker om den här boken, å ena sidan är den rolig och det blir väldigt underhållande läsning men samtidigt innehåller Andens kraft betydligt fler hål i handlingen än tidigare böcker i serien. Det som irriterade mig mest är det att Rose har alldeles för mycket tur, hon är en tonårstjej som precis blivit beskyddare men ändå lyckas hon bryta sig in i ett högbevakat fängelse och få ut en fånge utan några större problem. Om nu det här fängelset är så hårt beskyddat så är det fullkomligt ologiskt att de inte är förberedda på att folk kan använda tankekraft, vakterna beskrivs som väldigt oförsiktiga med tanke på vilka fångar de har hand om.

Hela det här triangeldramat mellan Rose, Dimitri och Adrian börjar också bli lite tröttsamt. Främst eftersom Rose är impulsiv hela tiden så det är svårt att förstå vad hon egentligen känner för de här killarna. Jag tycker speciellt synd om Adrian som Rose utnyttjar om och om igen utan någon större tanke på hans känslor.

Sen blev jag lite förvirrad av en sak i början av boken. I slutet av Löftet visste väl inte Abe om att Rose vet att han är hennes pappa? Men i den här boken vet han plötsligt om det men läsaren får aldrig reda på när, var och hur. Eller missade jag helt det? ^^

Andens kraft var alltså lite av en besvikelse jämfört med tidigare böcker i serien men jag håller tummarna för att sista boken får tillbaka humorn och farten, men främst att den blir mer trovärdig.

Titel: Andens kraft
Författare: Richelle Mead

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar