söndag 16 oktober 2011

Skuggvandrare

Skuggvandrare är den tredje och avslutande uppföljaren till Skuggvarelser och Blodets röst.

Daniel tar ensam hand om sin 3-åriga dotter Alea som är en skuggvandrare, dvs. hälften människa och hälften varulv. Han försöker göra allt för att beskydda henne och göra hennes liv så normalt som möjligt. Men det är inte lätt när dagispersonalen börjar klaga på hennes väldigt annorlunda beteende och när en hemlig insatsstyrka inom försvars-makten som rekryterar skuggvandrare får upp ögonen för Alea blir det ännu fler problem.

Samtidigt uppe i norrländska Ångerfallet har freden mellan människorna och varulvarna brytits när två bröder ger sig för långt in i skogen och bara en kommer tillbaka. Kriminalinspektör Kim Jäger skickas dit för att göra allt för att rädda den unge killen och för att försöka återupprätta freden.

Nordin kan verkligen skriva spännande och underhållande berättelser men för mig blev Skuggvandrare lite av en besvikelse. Egentligen är det inte något fel på boken i sig men jag älskade den första boken så mycket och önskade i flera år att han skulle skriva en fortsättning så när jag nu väl fick läsa den sista boken kändes det som ett antiklimax. Men ärligt talat så tror jag inte att han hade kunnat skriva den på ett sätt som gjort mig helt nöjd. Jag har haft för många år (närmare bestämt ca 9  år) åt att fundera över hur berättelsen skulle sluta så det är egentligen inte så konstigt att den inte lyckades leva upp till förväntningarna ^^
Slutet på boken hade dock gärna fått vara lite längre, jag ville fortfarande veta mer om karaktärernas framtid, men överlag är det en riktigt bra och underhållande ungdomsserie. Ska man läsa den här boken rekommenderar jag dock att man läst åtminstone Blodets röst först, även om Skuggvandrare beskrivs som en fristående bok, för att kunna hänga med lite bättre i bakgrundshistorien.

Titel: Skuggvandrare
Författare: Magnus Nordin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar