söndag 2 oktober 2011

Pojkarna

Bella, Momo och Kim är bästa vänner som står på gränsen till vuxenlivet. Men ingen av tjejerna är engentligen redo att släppa taget om leken och speciellt Kim vill inte tvingas in i en kvinnoroll som hon inte känner sig bekväm med. I skolan blir de trakasserade av killarna som tafsar och skriker glåpord efter dem. Men på kvällen har de maskerader och lekar och sitter i Bellas växthus och dricker te. Det är även på just en av de här kvällarna som det händer något förunderligt. Bella gör te som vanligt men använder droppar från en okänd växt som förvandlar dem alla till pojkar. I början är det berusande och spännande och som pojkar drar de ut på äventyr i natten. Men det börjar gå överstyr för Kim som hamnar i dåligt sällskap och inte vill behöva återvända till sitt vanliga liv.

Berättelsen är intressant och jag gillar själva grundidén med den, men jag vet faktiskt inte om jag tycker om boken i sig. Karaktärerna känns så stereotypiska och trots att de råkar ut för så mycket hemskt känner jag mig inte engagerad i dem. Det hela blev lite för platt för mig, vilket är synd eftersom tanken bakom den med kön, uppväxt och möjligheten att kunna bli någon annan verkligen är intressant.


Titel: Pojkarna
Författare: Jessica Schiefauer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar