lördag 22 oktober 2011

jag vill bara att du gillar mig

Titta nu gör jag det igen. Jag klarar verkligen inte av att läsa ut de böcker som jag sätter upp på min "läser just nu"-lista, direkt när jag lade till Grundläggande genetik och Andens kraft så tappade jag även lusten att läsa dem. Men jag tröstar mig med att Jag vill bara att du gillar mig åtminstone fanns med i min planerade höst/vinterläslista, så helt fel är det ju inte. Jag bara stuvar om lite i ordningen som vanligt ^^

Jag vill bara att du gillar mig handlar om en vanlig gymnasieklass en tidig vintermorgon då läraren blivit försenad av snön. Medan eleverna väntar på att lektionen ska börja får man som läsare lära känna 10 av personerna i klassen. Vi får direkt veta allt om deras drömmar men främst deras oro. Om kärleksbekymmer, sociala normer och om hur det känns att både älska och avsky dem som står en närmast. 

Boken känns ofta självutlämnande och man kommer så nära inpå karaktärerna. Men samtidigt tillägnas varje person endast ett kapitel och boken har ingen tydlig början, mitt och slut. Jag kan tycka att det är intressant att läsa en bok med karaktärerna och inte handlingen i fokus. Men då kräver det även att man får se någon sorts personlig utveckling hos karaktärerna, något som får en att fortsätta läsa och se en mening med berättelsen. Men den här boken saknar det, vi får endast en liten smygtitt in i personernas liv och tvingas sluta precis när det börjar bli spännande. Så kortfattat var det ingen stor hit hos mig i alla fall.

Titel: Jag vill bara att du gillar mig
Författare: Ingrid Olsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar