måndag 31 oktober 2011

Halloweeen

Halloween till ära tänkte vi hyra skräckfilm som dock visade sig vara mer av en sci-fi/actionfilm (så kan det gå när man inte läser på ordentlig ^^).

Priest handlar om en värld där det pågått krig mellan människor och vampyrer ända sedan tidernas begynnelse. Det är kyrkan som styr samhället och de har utbildat priests som är de främsta krigarna mot vampyrerna. Efter det senaste kriget dog de flesta vampyrer och resten anses inte längre vara något större hot. Det här gör att krigarna nu blivit helt onödiga i samhället och närmast outsiders eftersom vanliga människor skräms av dem. Men en dag blir en av veteranerna, Priest, kontaktad av en man vid namn Hicks som vill ha hjälp att rädda Priest's brorsdotter Lucy som har blivit bortförd av vampyrer. Priest går då emot kyrkans regler och ger sig av för att rädda, eller i värsta fall döda, Lucy samtidigt som kyrkan gör allt för att stoppa honom.

Den här filmen började väldigt bra enligt mig med en tecknad inledning som visade människornas och vampyrernas historia väldigt bra och som satte stämningen direkt. Jag tyckte även om att se storstaden där kyrkan styr och de uppdaterade biktsstolarna var en lite rolig detalj. Men efter det blev det alldeles för många klichéer och vampyrerna påminde mer om tråkiga aliens, varken intressanta eller skrämmande.

Jag tyckte även att det var lite konstigt att samhället å ena sidan var så indistrualiserat och högteknologiskt i städerna, samtidigt som resten av befolkningen bodde ute i vilda västern. Det gick inte riktigt att ta berättelsen på allvar när man ser krigarna med sina tajta, svarta kläder åka in på sina motorcyklar i de här byarna där alla beter sig och klär sig som på 1800-talet. Men mest frustrerande var det ändå att se kvinnorna som då antingen var som 1800-talskvinnor eller krigare med klackar och så tajta kläder att man ser bröstvårtorna hela tiden. Uggh... frustrerande.


Jag har även sett om Sweeney Todd, som är en av mina favoritmusikaler, den här helgen. Filmen handlar om barberaren Benjamin Barker som har ett perfekt liv med sin vackra fru och söta lilla dotter. Men hans idylliska liv förstörs av domaren Turpin som vill ha Barkers fru för sig själv och därför dömer honom för ett brott han inte begått. Flera år senare återvänder Barker, som nu kallar sig själv Sweeney Todd, men i sitt gamla hem bor nu pajbakande Mrs. Lovett som berättar att hans fru begått själmord och att hans dotter blivit omhändertagen av domaren.

Mr Todd och Mrs Lovett börjar smida planer på hur de ska hjälpas åt för att utkräva hämnd på domaren och under tiden "övar" dem genom att mörda de personer de anser tillhör världens avskum. Praktiskt lagda Mrs Lovett tar även den här chansen till färskt kött och börjar servera pajer gjorda på människokött.

Jag har älskat den här filmen ända sedan jag först såg den för 3 år sedan och brukar skrämma de flesta som ser den med mig eftersom jag sjunger med i alla låtar. Ja... så jag är absolut fel person ifall man vill få en opartisk recension av den här filmversionen. Men en av anledningarna till varför jag tycker om den så mycket är eftersom varje skådespelare verkligen går in i sin roll. Trots att jag har sett Depp, Bonham-Carter, Rickman och Spall i ett flertal andra roller så är det enda jag ser karaktären och inte t.ex. Kapten Sparrow eller Snape. Vilket är väldigt imponerande för mig med tanke på hur populära de här skådespelarna är, det är sällan jag kan se en film med t.ex. Brad Pitt eller Angelina Jolie utan att hela tiden vara medveten om att de är just... Brad Pitt och Angelina Jolie.


För övrigt är Sweeney Todd en riktigt spännande film som trots att den är väldigt obehaglig ändå innehåller en massa mörk humor och små bitar av samhällskritik. Simply awesome, om ni frågar mig ;)

6 kommentarer:

  1. Hade så otroligt höga förväntningar för Sweeney Todd så jag blev tyvärr besviken och gillade den inte men har glömt varför jag inte gjort det.
    Så borde se om den nu när jag inte har några förväntningar kvar längre :P

    Sen går den på Lunds stadsteater i höst och det måste jag passa på att se =).

    SvaraRadera
  2. Hehe ja jag älskade ju den direkt. Men jag hade iofs knappt ngn aning om vad den skulle handla om innan jag såg den ^^

    Åh ska dem spela den i Lund, måste kolla upp det =)

    SvaraRadera
  3. om du bor i närheten av Lund har du väl inte missat att vi ska ha bloggträff där förresten, den 15 nov:
    http://schitzo-cookie.blogspot.com/2011/10/bokbloggstraff-i-skane.html ^^

    SvaraRadera
  4. Jo jag såg det, men jag är tyvärr inte hemma den 15:e :/ Hoppas jag kan hänga på en annan gång :)

    SvaraRadera
  5. Jag är jätteintresserad av historien och fascineras - men vågar inte titta på den! Tycker om skräck, splatter och läskigheter i bokform men aldrig på film.

    Finns den på bok tro..? Haha :P

    SvaraRadera
  6. Åh nej vad synd, för den är riktigt bra! Även om det kan vara lite jobbigt med allt splatter ^^

    Hehe ja det hade varit lite häftigt om man kunde läst den som bok oxå, har faktiskt aldrig kollat upp det. Du får höra av dig om du hittar ngn! :P

    SvaraRadera