söndag 9 oktober 2011

before they are hanged

Nu är andra boken i Tre På Tre-utmaningen avklarad! :)

Before they are hanged är andra boken i The First Law-trilogin och berättelsen tar vid direkt där förra boken slutade. Glokta har blivit överinkvisitor i Dagoska i uppdrag att skydda staden och lista ut vem i ledningen som försöker överlämna staden till fienden.

Magikern Bayaz, lärlingen Quai, Logen Ninefingers, Jezal, navigatören Longfoot och Ferro är en väldigt udda samling människor på väg till världens ände för att finna något magiskt föremål som Bayaz är väldigt förtegen om.

Samtidigt försöker Unionens armé organisera sig mot Bethod och kriget som stundar. Colonel West blir assignerad att följa med den väldigt odugliga prins Ladisla för att se till att han inte ställer till med för mycket problem.

Jag älskar både The blade itself och Before they are hanged men som jag nämnt tidigare så är böckernas handling inte så stark i sig. Det blir en del stridigheter och politik som för berättelsen framåt men det som främst bär hela trilogin är just de underbara karaktärskildringarna och det faktum att de utvecklas ännu mer med varje bok. Speciellt Glokta, Logen, Jezal, Ferro och West är speciellt intressanta att följa. Glokta som visar mänsklighet samtidigt som han torterar och dömer andra, Jezal som får ändra hela sitt sätt att se på världen och sina medmänniskor, Logen som är mycket smartare än han ger sken av osv. 

När det gäller handlingen så hoppas jag att den verkligen kommer igång på riktigt i den tredje boken och jag har löjligt stora förväntningar på karaktärerna. Speciellt Quai och de andra som jobbar med Glokta hoppas jag att vi får se mer av.

Titel: The First Law - Before They Are Hanged
Författare: Joe Abercrombie

1 kommentar:

  1. Jag är på tredje boken nu. Ska bli intressant att se vad du har för helhetsbedömning.

    SvaraRadera