måndag 26 september 2011

zombies x 3


Ja, jag vet att den här serien började visas redan förra året. Men jag såg inte första avsnittet förrän igår när dem började sända säsong 1 igen på kanal 11 :)

Serien börjar med att Rick Grimes blir skottskadad på jobbet och hamnar i koma. När han vaknar upp igen är sjukhuset övergivet och världen har nästan helt tagits över av zombies.

En liten del av mig ifrågasatte hur originellt det är med en karaktär som vaknar upp på ett sjukhus efter koma och finner hela världen förändrad. Jag menar, kom igen, hur många gånger har vi inte sett det på film redan? Men den största delen av mig satt på helspänn hela avsnittet och tycker att det hela är fascinerande och så äckligt läskigt :) Jag är även grymt imponerad av hur lugna alla karaktärerna är, jag hade fått ett panikanfall eller hamnat i chock om jag t.ex. såg min döda mamma gå igen.


The Zombie Survival Guide - Recorded Attacks är väl mer ett komplement till Max Brooks tidigare böcker och jag tror att man uppskattar den mer om man börjar med World War Z och The Zombie Survival Guide först. Jag älskar verkligen graphic novels men jag tror man behöver ha läst de andra för att verkligen kunna uppskatta helheten.

Den här boken är i alla fall en graphic novel som visar ett antal zombieattacker runt om i världen sen 30 000 f.kr. till 1990-talet. Det var intressant att läsa om zombies i en "historisk" skildring med små bitar av fakta och andra förklaringar till t.ex. varför egyptierna drog ut hjärnorna på sina döda. Väldigt snabb läsning blev det också, kan inte ta mer än 15-30 min om man läser hela på en gång :)


Sen hittade jag en rolig liten notis i Sydsvenskan igår. Men jag undrar hur smart det egentligen är att kylen ska öppnas automatiskt? ;)





2 kommentarer:

  1. Hahaha! Nu läste jag inte hela inlägget i och med att jag inte sett men vill se The walking dead. Utifall att :) Men däremot läste jag den lilla artikeln. Det är ju jätteroligt! Personalen måste numera gå omkring och känna sig lite paranoida. I alla fall skulle jag göra det :)

    SvaraRadera
  2. Ja visst är det galet ^^ Hade blivit jättenojjad om jag jobbat där.

    Kan förresten varmt rekommendera "The Walking dead", bra gjord och härligt läskig :)

    SvaraRadera