måndag 5 september 2011

Vindens namn (del 2)

I del 2 av Vindens namn fortsätter berättelsen om Kvothes liv. Han berättar för oss, och Krönikören, om sina studier vid Universitet, sitt långvariga bråk med Ambrose, sin förälskelse i den flyktiga Denna och letandet efter information om chandrierna som dödade hans föräldrar och vänner.

Det kan även vara värt att nämna att alla böckerna om Kvothe är skrivna som en enda megalång bok. Det finna alltså ingen direkt början och slut för varje bok, vilket är intressant men även gör det svårt att bedöma böckerna var för sig.

Som helhet älskar jag verkligen berättelsen. Jag uppskattar hur verklig magin känns och det faktum att den beskrivs och förklaras för läsaren. Humorn och karaktärerna har även förbättrats avsevärt mycket i den här boken, inte för att de var dåliga förut men de känns ännu mer verklighetstrogna i den här boken.

Men trots att det sker ett par riktigt spännande och intressanta händelser som för berättelsen framåt så innehåller Vindens namn 2 alldeles för mycket struntprat emellan dessa. Jag förstår författarens vilja att beskriva Kvothes liv så grundligt som möjligt men det blir för mycket av det hela. Boken blir långtråkig ett par gånger för mycket och jag önskar att Rothfuss ökat tempot lite.

Men jag har som sagt fortfarande starkt förtroende för berättelsen i sin helhet och jag ser fram emot att läsa den tredje boken.

Titeln: Vindens namn (del 2)
Författare: Patrick Rothfuss

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar