tisdag 13 september 2011

Uncle Montague's Tales of Terror

Jag har alltid älskat alla former av sagor och små berättelser. För ett par år sedan var jag på en riktigt häftig och minnes-värd konsert då de varvade musiken  med små skräckberättelser. Väldigt mysigt och obehagligt att sitta i mörkret och lyssna på gamla berättelser om mord och hemska varelser.

Sen om vi ser ännu längre bak i tiden när jag var i 10-12 års åldern så läste jag nästan bara olika novellsamlingar om just spöken och monster och när jag såg den här boken kände jag mig dragen till den även om jag nu är "lite" äldre än målgruppen ^^  Men som Uncle Montague säger, kan man någonsin bli för gammal för att bli skrämd?

Uncle Montague's Tales of Terror börjar med att vi får möta Edgar, en ung engelsk pojke, som hälsar på sin väldigt gamla farbror för att få höra olika skrämmande berättelser. Montague berättar om barn som möter spöken, blir förförda av demoner och jagade av spegelbilder av sig själva. En del av barnen fick vad de förtjänade medan andra bara råkade ut för hemska missöden. Edgar finner berättelserna skrämmande och fascinerande men tror inte på sin farbror när han bedyrar att de alla är helt sanna tills han börjar se vad de alla har gemensamt.

Den här boken är en perfekt kombination av mysigt och obehagligt. Jag läste hela boken igårkväll i mörkret och ösregnet och för mig kändes den som början av hösten i bokformat :)

Titel: Uncle Montague's Tales of Terror
Författare: Chris Priestley

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar