fredag 16 september 2011

Skuggkysst

Skuggkysst är fortsättningen på Törst och Fruset blod och börjar med att dhampirerna på skolan ska börja med sin beskyddarpraktik. Rose har sett fram emot detta länge, att få hela 6 veckor utan studier då hon bara ska beskydda Lissa. Men det hela blir inte som hon förväntat sig och hon blir tilldelad en annan moroi att beskydda. Förutom det sumpar hon även det första provet rejält när hon blir distraherad av något som verkar vara ett spöke. Roses humörsvängningar blir även värre än vanligt men hon förklarar det hela som en reaktion på all den stress hon varit utsatt för den senaste tiden.

Samtidigt är det dags för Victor Dashkov, boven från första boken som torterade Lissa, att ställas inför rättegång. Rose, Lissa, Dimitri och ett par andra som varit inblandade i händelsen ska vittna och reser till morois kungliga hov. Men Roses problem med sin "stress" förstärks bara av resan och hon börjar tro att det verkligen är ett spöke som försöker varna henne för något.

Okej my darlings, nu kommer det en himla massa SPOILERS. Känsliga läsare avråds från att fortsätta!

Den här boken gjorde mig glad, eftersom i Skuggkysst känns det verkligen som att berättelsen äntligen börjar ta fart. De tidigare två böckerna har varit himla underhållande men inte mycket mer, men nu börjar Mead binda ihop berättelsen på ett spännande och intelligent sätt. Dels får vi se mer av morois kungliga och hur deras värld och politik fungerar. Kärleksberättelserna mellan de olika karaktärerna känns mer äkta och även om den här boken inte är lika "rolig" som de tidigare så är den betydligt mer intensiv. I slutet blev det nästan för intensivt, jag kan inte riktigt bestämma mig för om det var bra att allt gick så fort eller om det blev för stressigt. Eftersom Lissa blir attackerad och Rose får över all hennes dåliga energi och tappar helt förståndet i sitt raseri och sen förlorar hon oskulden och sen kommer alla strigoi och attackerar och hon dödar en massa och sen blir en massa personer tillfångatagna och allt går plötsligt så himla fort.

Men allt jag egentligen vill säga är att jag blev positivt överraskad och att jag till min förvåning har fått tillbaka suget för den här serien :) Fortsättning följer...

Titel: Skuggkysst
Författare: Richelle Mead

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar