tisdag 20 september 2011

One down, two more to go

Efter lite klydd är jag nu äntligen klar med första boken i Tre på Tre-utmaningen! :)

I The Blade Itself  får vi bl.a. följa Glokta, som en gång i tiden var en beundransvärd fäktare med en fantastisk karriär framför sig. Men allt det går om intet när Glokta blir tillfångatagen, brutalt torterad och till viss del även invaliserad. Nu jobbar han  med att tortera fångar som inkvisitor i Unionen.

Logen Ninefingers är en ökänd krigare även känd under namnet Blodige Nio. Han har en enastående  förmåga att dra till sig strider och problem men lyckas alltid på något sätt överleva. När hans följe av män blir dödade följer han med Bayaz, en man som säger sig vara en magiker men som kanske bara är en extremt bra lurendrejare. Men Logen bryr sig inte nämnvärt om det ena eller andra, utan väljer att lita på honom.

Adelsmannen Jezal dan Luthar är oerhört självisk och hans mål i livet är att vinna Spelen, en fäktningstävling, för att på så sätt få ett ännu bättre liv. Men trots all uppmärksamhet som han får p.g.a. sin skicklighet med svärdet och som han älskar, så drar det även till sig en del folk som Jezal helst hade velat undvika.

Som första boken i en trilogi så händer det ovanligt lite som ger ledtrådar till vad som skall komma i resten av böckerna. Vi får veta lite om krigen som är på väg att starta och lite bakgrundshistoria, men The Blade Itself låter oss främst få bekanta oss med karaktärerna. Jag hade gärna sett lite mer handling i den här boken, men eftersom jag är helt förälskad i karaktärerna så orkar jag inte bry mig så mycket om det.

Jag älskar att boken är fylld av karaktärer som är väldigt osympatiska och som verkligen lever i sin egen verklighet. Det kanske är en reaktion jag fått efter alla böcker jag läst om fantastiska och beundrandsvärda personer som gör att jag nu tycker att det är så uppfriskande med karaktärer som det är så svårt att tycka om.

En annan sak jag verkligen tycker om är att de alla så tydligt har en egen röst. Visst, en del av dem blir lite stereotypiska men det är så intressant att läsa om karaktärerna genom 1) hur de ser sig själva och 2) hur de ser varandra. Glokta som är en bitter besserwisser som endast ser det dåliga i människor, Logen som hela tiden förundras över allt han lyckas överleva och som ständigt upprepar "jag lever fortfarande", Jezal som sätter sig själv på en piedestal men som alla andra irriteras av osv.

Så för tillfället läser jag boken inte så mycket för handlingen, utan just eftersom jag är nyfiken på vad karaktärerna nu ska hitta på och hur de kommer utvecklas.


Titel: The First Law - The Blade Itself
Författare: Joe Abercrombie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar