onsdag 28 september 2011

Naomi & Elys kyssförbudslista

Naomi & Ely har växt upp tillsammans i samma lägenhetsbyggnad och har varit bästa vänner hela livet. Naomi älskar Ely och även om hon vet att han inte gillar tjejer så tror hon ändå att det kommer bli dem till slut. Tillsammans har de även skapat en kyssförbudslista av människor som är off-limits för dem båda, allt för att försökra att entiteten Naomi & Ely lever vidare. Men allt förändras när Ely en dag berättar att han kysst Naomis pojkvän. Naomi spelar oberörd men detta blir sedan grunden till ett bråk som krossar alla år av vänskap.

Naomi & Elys kyssförbudslista är andra boken som David Levithan och Rachel Cohn skrivit tillsammans. Den första, Nick & Norahs oändliga låtlista, läste jag som ni kanske minns för inte så länge sedan och blev helt försälskad i. När det gäller den här boken så måste jag först och främst säga att det svenska omslaget bara är så himla fult i mina ögon. Karaktärerna ser även alldeles för unga ut med tanke på att de faktiskt går i college. Jag känner mig även lite tveksam till berättelsen, den är underhållande och rolig men den känns inte lika klockren som deras första bok. Det största problemet, enligt mig, är att författarna drar in alldeles för många bikaraktärer som inte utvecklas tillräckligt. Det är nya förhållanden, gamla ex, syskon till gamla ex, vänners förhållanden, personer som bor i samma hus and the list goes on and on. Många av dem är riktigt intressanta men just eftersom de blir så många och deras individuella berättelser så korta så orkar man inte med dem.

En annan sak som störde mig lite är att Naomis del av berättelsen skrivs med en massa tecken/bilder istället för ord. Det var väl lite kul i början men sen kändes det bara forcerat.

Ett stort PLUS är dock att vänskapen mellan Naomi och Ely verkligen känns äkta. Man känner smärtan när de här två karaktärerna som länge levt så nära och tätt inpå varandra bryter en livslång vänskap. Vilket leder till en massa ont men även nya insikter om sig själva.

För att sammanfatta det hela i en mening så är det en väldigt underhållande, ofta söt och rolig bok som vill lite för mycket och därför spretar ut åt alla håll och kanter.

Titel: Naomi & Elys kyssförbudslista
Författare: David Levithan & Rachel Cohn

2 kommentarer:

  1. Har fått lite den känslan, att den här boken inte riktigt är lika bra som de andra jag läst
    ("..Oändliga låtlista" och av bara David "ibland bara måste man") men är ändå lite sugen. Nån gång kanske jag läser den.

    Och håller med, hemsk framsida! Ser ut som om dom är tolv..

    SvaraRadera
  2. Ja, den var tyvärr lite av en besvikelse :/

    SvaraRadera