måndag 12 september 2011

De vassa tändernas skog

Mary växer upp i en liten by omringad av De vassa tändernas skog som är fylld av oheliga. Det har gått flera generationer sedan invasionen av zombier men de fortsätter att attackera och smitta de få människor som fortfarande är i livet och ingen minns längre hur livet såg ut innan dem.

Men Marys mamma fyller henne med idéer om omöjliga saker som havet och städer med byggnader som sträcker sig upp mot himlen. Mary börjar tidigt drömma om att lämna byn för att se ifall hon kan hitta en liten del av världen som ännu inte rörts av de oheliga. Men det hela är bara drömmar fram tills den dag byn blir invaderad av zombierna och hon måste fly ut i skogen för att överleva.

Den här fina boken vann jag hos Swedishzombie och jag hade lätt kunna köpa den själv bara för omslaget och för att jag älskar svartkantade sidor :) Men som tur är så är det faktiskt en riktigt bra berättelse också.

Jag tycker det är riktigt spännande att läsa om människornas kamp för överlevnad även när deras vardag endast består av hotet från zombierna. Men trots att berättelsen innehåller en massa död och sorg så handlar den även om drömmar, hopp och kärlek. Personligen så engagerade dock inte själva kärlekshistorien mig särskilt mycket. På det stora hela tycker jag att Mary verkar vara en väldigt intelligent person men just när det kommer till kärleken så beter hon sig ologiskt och ofta väldigt själviskt. Men trots Marys brister så älskar jag hur hon håller fast vid sina drömmar även när alla runtomkring henne tvivlar och vill få henne att följa deras regler.

Jag kommer definitivt att läsa resten av serien och jag hoppas att de innehåller ännu mer information om hur smittan och döden ursprungligen bröt ut i världen. I den här boken får vi endast reda på de religiösa förklaringar som Mary får höra när hon växer upp och även om det är roligt att själv spekulera så vill jag veta mer :)

Titel: De vassa tändernas skog
Författare: Carrie Ryan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar