lördag 24 september 2011

BRON/BROEN

Jag är väl i vanliga fall inte så intresserad i kriminal/thriller-serier men eftersom den här utspelar sig till stor del i Malmö så bara måste jag :) Den här nya serien Bron såg jag tidigare i veckan och ifall ni missade första avsnittet kan ni fortfarande se det här.

I det här första avsnittet hittas en död kropp på Öresundsbron. Överkroppen ligger på den svenska sidan och benen ligger på den danska. Det visar sig snart att överkroppen tillhör Malmö kommunfullmäktige och mordet inleder ett samarbete mellan den svenska polisen Saga Norén och den danske Martin Rhode. Samtidigt pågår det en del sidoberättelser om en dansk kvinna som försöker fixa ett nytt hjärta åt sin man och en svensk kvinna i ett våldsamt förhållande.

Jag älskar grundidén med ett mord som får både Danmark och Sverige att behöva samarbeta. Det är ett spännande avsnitt men karaktärerna är helt hopplösa än så länge. De är bleka och stela och jag hoppas verkligen att de utvecklas mer i kommande avsnitt. Speciellt Saga är onaturligt stel och hon känns som en robot, but not in a good way.

Än så länge tittar jag mest på Bron eftersom det är roligt att känna igen platserna i både Malmö och Köpenhamn och jag är nyfiken på hur sidoberättelserna kommer passa in i helheten. Avsnitt 2 kommer nästa onsdag på SVT 1 kl 21.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar