fredag 26 augusti 2011

Nick & Norahs oändliga låtlista

Egentligen så var det ju inte tanken att jag skulle börja läsa den här boken riktigt än, pekar lite försynt åt vänster. Men självklart så var jag ju tvungen att läsa första sidan för att kolla läget och vips så var de 198 sidorna slut ^^

Berättelsen handlar om två väldigt musik-intresserade människor som träffar varandra på ett lite annorlunda vis. Nick står i baren när han märker att hans ex sedan 3 veckor tillbaka börjar närma sig honom med sin senaste erövring. Hon krossade hans hjärta och han kan inte fatta att hon efter endast 3 veckor redan har skaffat sig någon ny. Så Nick gör det enda logiska i den situationen, dvs. vänder sig till tjejen bredvid honom i baren och frågar ifall hon kan vara hans flickvän i 5 min. Varpå hon svarar med att ge honom en ordentlig kyss på munnen.

Det hela blir början på en kväll, natt och tidig morgon med en massa musik, dans, kyssar och prat prat prat om allt möjligt. Läsaren får växla mellan att läsa från Nicks synvinkel (som Levithan skrivit) och Norahs synvinkel (som Cohn skrivit).

Åh vad bra boken var! Mys mys mys :) Jag brukar personligen inte tycka om när två författare delar på karaktärerna och skriver varannat kapitel var, texten brukar staka sig och tydligt visa att det är just två olika författare och inte EN berättelse. Men Levithan och Cohn hanterar det helt fantastiskt. Hade jag inte redan vetat om det så hade jag aldrig gissat på att det var två olika författare.

Handlingen består främst av de här två personerna som börjar lära känna varandra och försöker komma över rädslor och sår som fortfarande gör ont sen tidigare förhållanden. Sen om ni läser titeln förstår ni även att det är mycket musik inblandat, själv sitter jag fortfarande och nynnar på "Singin' in the rain".

En annan sak jag uppskattar med boken är att trots att den innehåller flera små bikaraktärer som inte alla får så mycket plats, så känns de högst verkliga och långt ifrån platta. Jag har alltså inget mer att säga förutom att jag är grymt imponerad! Läs läs läs! :)

Titel: Nick & Norahs oändliga låtlista
Författare: David Levithan & Rachel Cohn

1 kommentar:

  1. Nä märkte inte heller av att det var två olika författare. De gjorde dom bra!

    Riktig mysbok!

    SvaraRadera