onsdag 24 augusti 2011

en ny terror föds genom döden

I Legend är Robert Neville den enda människan kvar på jorden, resten av världens befolkning har förvandlats till varelser som närmast liknar vampyrer. De kommer ut på natten och samlas utanför Roberts hus för att håna och försöka locka honom ut ur huset.

Under dagarna dödar Robert så många vampyrer som han kan trots att han inser att det är ganska lönlöst och försöker att inte tänka för mycket på familjen han förlorat.

Jag såg filmversionen I am Legend med Will Smith för ett par år sedan och tyckte den var helt ok, men den lämnade inte något direkt varaktigt intryck. (Även om jag verk-ligen tycker om scenen när Will träffar en annan människa som överlevt och inser att hon är helt galen. Känslan av uppgivenhet var helt fantastisk i det ögonblicket).

Den här boken uppskattade jag dock betydligt mer än filmen. Jag älskar hur författaren visar hur Robert långsamt förändras i den nya världen och hur han både psykiskt och rent praktiskt hanterar situationen. Jag blev även positivt överraskad av hur mycket naturvetenskap Robert använder sig av för att försöka analysera vad som hänt med människorna och inte bara accepterar vampyren som en övernaturlig varelse.


Titel: Legend
Författare: Richard Matheson

2 kommentarer:

  1. Ja visst var den oväntat bra! Hade hört gott om den, trodde jag skulle gilla den, men hade inte förväntat mig att älska den =)

    SvaraRadera
  2. Ja, den är riktigt imponerande. Speciellt med tanke på hur "gammal" boken är oxå :)

    SvaraRadera