onsdag 10 augusti 2011

Den komiska tragedin

Jag såg Den komiska tragedin på Hipps innergård häromdagen och hade en himla tur. I vanliga fall får man gå dit flera dagar i rad innan man lyckas få en plats men just den dagen hade det ösregnat så mycket att dem flesta höll sig inomhus.
Vad handlade Den komiska tragedin om då? Ja, det är lite svårt att sätta fingret på om ni frågar mig. Den handlade om en skådespelare, men även om en roll som lät slumpen bestämma. Det är ju nämligen så att alla roller existerar även innan författarna och skådespelarna visar oss dem. Rollerna väntar någonstans där uppe tills de hittar en person de anser kan göra deras berättelser rättvisa. Men det visste ni väl redan?
Skådespelaren på scenen växlar mellan att vara rollen (då han har en liten grå näsa) till att vara skådespelaren (då han har en vanlig näsa). Teateruppsättningen handlar om ångesten i att bli bedömd, om tiden som rinner ifrån oss och om att våga. Att våga släppa taget om saker och att bara våga.
Jag är grymt imponerad av Henrik Svalander! Att han kan hoppa mellan två karaktärer så naturligt och att man som publik verkligen känner att man fattar. Om ni själva vill se den (vilket ni borde!) så håller den på någon gång till slutet av augusti om jag minns rätt, kom bara ihåg att vara i riktigt god tid ifall det är bra väder :)
Nu ska jag kolla upp ifall Svalander finns med i höstprogrammet, vill se mer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar