söndag 3 juli 2011

vem läser vad?



Jag har inte läst något av Ian McDonalds men det visade sig att han är en riktigt bra talare i alla fall som fick mig att tänka efter. När jag började läsa mycket så fastnade jag för genren skräck, gärna med lite övernaturliga inslag. Detta gick sedan över till Harry Potter, en kort period av science fiction, lite mer "vanliga" ungdomsböcker och slutligen till fantasy. Självklart går det i perioder vad man är intresserad av, men hur gör man för att inte fastna i en viss genre eller med att bara läsa vissa författare?

Jag tror de flesta vill ha lite variation i sitt läsande men vart hittar man det man inte redan känner till? Bokbloggar har ju varit till en enorm hjälp med att visa upp alternativ, men det verkar ändå som att de flesta (inklusive jag) blir begränsade i sitt läsande. Man fastnar för en genre eller en sorts bok och fortsätter med att läsa liknande hela tiden.

Men jag kan tycka att när man medvetet försöker leta efter något nytt så hittar man inte det, jag brukar då och då bara ramla över något speciellt... men jag ska försöka lägga lite mer tanke bakom det.

Jag vill ha något nytt, nytt, nytt och jag vill ha det nu, nu, nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar