onsdag 6 juli 2011

skräckfilm x 3

När prästen Henriks pappa (även han präst) plötsligt dör åker han till den lilla norrländska byn där pappan dog för att reda upp ett par frågetecken angående hans död. Bilen fastnar dock på vägen och han får övernatta hos några som tillhört hans pappas församling och fastnar där.

Jag hade otroligt låga förväntningar på den här filmen som helt berodde på mina fördomar mot svensk skräckfilm, men jag erkänner att jag hade helt fel. Den är visserligen inte superoriginell men riktigt läskig och stämningen som byggs upp i den norrländska vintern var lugnt sagt obehaglig.



Anna går i 2 års terapi efter att hennes länge sjuka mamma omkommer i en brand. När hon kommer hem igen upptäcker hon att hennes pappa ska gifta sig med mammans tidigare skötare och börjar få misstankar om att hon spelat en roll i mammans död.

Det tråkiga med den här filmen är att den väldigt lojalt följer den amerikanska mallen för skräckfilmer och därmed är väldigt förutsägbar. Men jag fann mig ändå med andan i halsen ett par gånger och obehaglig stämning saknar den inte. Jag fick reda på att den är baserad på den asiatiska filmen "A tale of two sisters" så man borde kanske pröva med den istället. För något lång-
varigt intryck lämnar den tyvärr inte.

                          
Uff, det är precis filmer som den här som får mig att svära på att sluta titta på skräckfilm. Den känns mer som en parodi med sitt överdrivna skådespeleri och utdragna scener med slagsmål med andar och lik.

I korta drag handlar den i alla fall om Christine som är bankrådgivare och i ett försök att avancera  vägrar att ge en gammal kvinna ytterligare lån. Som hämnd förbannar kvinnan Christine till helvetet och filmen handlar om hur långt hon är villig att gå för att bli av med förbannelsen.

2 kommentarer:

  1. Jag tyckte mycket om "A tale of two sisters" men skulle nog aldrig se en remake. Se originalet istället.
    Skräckfantasten och författaren CJ Håkansson har inga höga tankar om Drag me to hell. Själv har jag inte sett den.

    SvaraRadera
  2. Hehe visste inte att det var en remake förrän efteråt.
    Nej det är inte lönt att titta på Drag me to hell, waste of money :/

    SvaraRadera