tisdag 5 juli 2011

skämmarkriget

Jag ska sluta prata om den här serien snart, jag lovar! :) Det här är nämligen sista boken om Dina och i början av boken har Drakan och hans drakriddare börjat ockupera allt fler städer. Alla är överens om att de måste stoppas och Nico bestämmer sig för att ta saken i egna händer och rymmer iväg till Dunark för att mörda Drakan men får lite oväntat sällskap i form av Dina. Under tiden blir Davin tillfångatagen av drakriddarna som vill använda honom till att påverka Dina och hennes mor. 

Skämmarkriget är en spännande avslutning på serien och jag tycker författaren gör ett bra jobb som knyter ihop alla karaktärer man fått träffa på i de tidigare böckerna. Det fanns dock ett par småsaker som jag störde mig på. Främst det här med beroende till alkohol och (i det här fallet även drakblod) som behandlas väldigt lättvindigt. Det blir inte särskilt många konsekvenser av det och karaktärerna lyckas ta sig ur det utan några direkta problem. Det kändes lite väl orealistiskt men överlag är det ändå en väldigt bra avslutning på serien. Ifall ni känner någon i yngre tonåren kan jag varmt rekommendera den!

Ifall man inte orkat igenom de 3 första böckerna (Skämmerskans dotter, Skämmartecknet & Ormens gåva) finns även en ganska genomgående beskrivning av det som hänt innan Skämmarkriget i slutet av boken ;)


Titel: Skämmarkriget
Författare: Lene Kaaberbøl

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar