måndag 25 juli 2011

My name is Memory

En bok ur min semesterläsning blev My name is Memory. I den här världen som Brashares målar upp återföds alla människor om och om igen och de flesta har inget minne av sina tidigare liv. Daniel är ett av de få undantagen och i större delen av hans olika liv har han varit förälskad i Sophia (eller Lucy som hon heter i den här livet). Men i varje liv händer det något som förhindrar att de är tillsammans och det här livet är inget undantag.


När jag först läste om boken här så trodde jag ärligt talat att det var Fallen det handlade om. Men eftersom jag tyckte Fallen var spännande men inte det bästa jag läst så ville jag prova den här också. And for the record, My name is Memory är verkligen mycket bättre. Boken är uppdelad i kapitel då Daniel berättar om delar ur sina tidigare liv och hur det påverkar nutiden samt kapitel från Lucys synvinkel. Berättelsen är väldigt välskriven och även om det främst handlar om hur de ska hitta varandra så blir den inte långtråkig eftersom man hela tiden får små berättelser om vad som hänt i tidigare liv.

Det enda jag önskar är att författaren kunnat stanna vid just en bok. Slutet är visserligen inte så bra men jag hade föredragit om Brashares kunnat få ihop berättelsen i en bok istället för att skriva en fortsättning. Jag kommer självklart läsa nästa bok också men det känns som att det finns en stor risk att berättelsen blir alldeles för utdragen.


Titel: My name is Memory
Författare: Ann Brashares

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar