måndag 11 juli 2011

inside turning torso

Det tar 38 sekunder att åka upp till toppen av Turning Torso, dvs. 54 vån upp. (Ja, man får lock för öronen). Väl uppe får man lyssna på en presentation om själva designen, arkitekten och hur man faktiskt genomförde bygget. Väldigt intressant om jag får säga det själv ;) Hela inre delen består ju av en rund kärna (där även hissarna befinner sig) och alla lägenheterna är cikelformade runt kärnan = inte det lättaste att inreda. Fick även lite intressant info som att när dagen är slut och arrangerarna går runt och tittar på vad folk vanligtvis zoomat in på med kikarna är vinnaren Zlatans hus och Kallbadhuset kommer som en tät tvåa. Kan inte säga att jag är speciellt förvånad.

Utspelar sig inte en av scenerna med den gamla tanten från Nene Ormes bok i toppen av Turning Torso? Eller blandar jag helt ihop det nu, har i alla fall en känsla av att jag kommer behöva läsa om den boken innan fortsättningen kommer ut :P 

2 kommentarer:

  1. Det stämmer, boken utspelar sig där emellanåt =)

    SvaraRadera
  2. Ja, jag tänkte väl det! Men det var ett bra tag sen jag läste Udda verklighet så minnet är lite vagt, hehe :)

    SvaraRadera