måndag 20 juni 2011

old favourite of mine

Följde med lillasyster till biblioteket och medan jag väntade på att hon skulle leta upp en HP-bok såg jag den här boken. Minns att jag läste den någon gång i mellanstadiet men tror aldrig jag läste klart hela serien (4 böcker). Så jag påbörjade den igen och har nu återigen läst klart första boken Skämmerskans dotter.

Serien handlar om 11-åriga Dina som har ärvt sin mammas gåva. Hennes gåva innebär att när hon ser någon i ögonen ser hon allt personen skäms över. Det är en ofta praktisk gåva som tyvärr främst har varit ett problem för henne. Ingen förutom hennes familj vågar se henne i ögonen och ingen vill vara vän med Skämmerskans dotter.

Dinas mamma blir ofta kallad till rättegångar för att hjälpa till och i början av den här boken blir hon kallad till staden Dunark för att få en mordmisstänkt att erkänna. Men Dinas mamma kommer inte hem igen och när det kommer en man för att hämta även Dina till staden inser hon att något har gått fel.

Den här boken var till och med bättre än vad jag minns. Är det ok att vara så förälskad i en bok som riktar sig till åldersgruppen 9-12? Jag tycker i alla fall att det är en riktigt underhållande och spännande fantasybok. Har fullt upp för tillfället med att försöka pracka på den på min lillasyster som "bara läser Harry Potter, allt annat är dåligt och tråkigt". Wish me luck!


Titel: Skämmerskans dotter
Författare: Lene Kaaberbøl

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar