torsdag 16 juni 2011

Lament

"You're one of us now. You're bound by music. Music owns you. Music is your life."

Deidre är en mycket talangfull musiker men varje gång hon ska uppträda måste hon först kräka och det är på det lite oglamorösa sättet hon träffar Luke Dillon, inne på tjejernas toa medan hon försöker att inte svimma. Men han hjälper henne och tillsammans med henne förtrollar dem publiken med deras  musik och Deidre blir som förtrollad av honom.

Men hennes framträdande lockar till sig ovälkommen uppmärksamhet i form av de ganska nyckfulla "the fair fey" (älvor och hela det köret) och det visar sig att Luke är bunden till deras drottning som använder honom som mördare. Nu begär hon att han dödar Deidre.

Det är en spännande bok och man kan verkligen känna igen författarens stil, det finns en del likheter i upplägget som man kan känna igen i Frost. Men jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om Lament, å ena sidan var berättelsen väldigt spännande men å andra sidan så fanns det verkligen ingen kemi (enligt mig) mellan karaktärerna. Sedan drar Stiefvater in en massa bikaraktärer som James och Sarah som inte får den plats som de förtjänar. Jag störde mig även lite väl mycket på Deidre i början av boken, hon var ständigt så förvirrad och stoppade handen i elden gång på gång. Så en spännande berättelse men inte lika välskriven som hennes andra böcker.

Titel: Lament
Författare: Maggie Stiefvater

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar