tisdag 10 maj 2011

winter's bone

Winter's bone börjar med att vi får följa 17-åriga Ree Dollys vardag. Hon bor väldigt fattigt och kargt och vinterkylan känns ända in i vardags-rummet. Rees pappa framställde droger och i början av filmen har han försvunnit efter att ha pantsatt familjens gård mot borgen. Det är då upp till Ree att ensam ta hand om sin mamma och två småsyskon och om hennes pappa inte infinner sig i rätten kommer familjen att förlora allt. Det här driver henne till att ge sig ut på ett sökande efter sin pappa men det är ingen som är villig att börja prata.  

Den här filmen kom ut förra året och jag väljer självklart att titta på den lagom till sommaren. Men som jag nämnde tidigare så känner man verkligen av kylan och stämingen och min första reaktion är att jag verkligen älskar filmens råhet. Den känns så hemsk men samtidigt så äkta eftersom det verkligen inte är någon i samhället som bryr sig om att behandla Ree eller hennes familj annorlunda p.g.a. deras problem, för de har ju alla problem. Det är ingen som tolerar någon skit från någon och det är "öga för ett öga"-mentaliteten som genomsyrar allt. Men allt det här hemska som framställs som vardagsmat utan någon falsk inbillning om hopp eller om ett happy ever after för alla gör att det verkligen känns som att vi fick följa några dagar ur deras liv. Varken mer eller mindre.

Huvudrollen som Ree spelas förresten av Jennifer Lawrence, en tjej som jag ej hört talas om tidigare men som måste vara ett proffs. Helt underbar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar