söndag 8 maj 2011

under ytan

I Mörkt liv har majoriteten av allt land sjunkit under ytan. En stor del av mänskligheten försöker trycka ihop sig på de små ytor land som finns kvar i hopp om att vattennivån inte ska fortsätta stiga. Samtidigt börjar alltfler söka sig under ytan för att bosätta sig på havsbottnen. Men många är fortfarande skeptiska till att göra ett så drastiskt miljöombyte, speciellt med tanke på ryktena som cirkulerar om att barnen som växer upp där blir påverkade av vattentrycket och växer upp ”onormala”.

Ty är en av de få ungdomar som vuxit upp under ytan och han trivs som fisken i vattnet. Höhö. Men det finns andra hot för nybyggarna. Pirater som länge plundrat skepp har nu även börjat ge sig på nybyggarnas gårdar och regeringen kräver att nybyggarna stoppar dem.

Mitt i alla problem träffar Ty ytbon Gemma, som tagit sig under ytan för att leta efter sin försvunne bror. Tillsammans ger de sig ut för att försöka hitta hennes bror och upptäcker att det är många som försöker dölja mörka hemligheter under ytan.

Läs den här boken! Jag var själv väldigt skeptisk inför den i början vilket jag inte alls förstår nu. (Möjligtvis kan det ha varit framsidan – är lugnt sagt inte särskilt förtjust i maneter). Men jag vet inte om det beror på att jag under flera år spenderade 1,5 timme i veckan 3-4 m under vatten med endast cyklop, snorkel och ett par fenor, men jag är helt förälskad i tanken om ett samhälle på havets botten. Riktigt spännande och fartfylld berättelse! Enligt mig hade boken gärna fått vara lite längre, men det kommer i alla fall en fortsättning, Rip tide, som kommer ut i augusti det här året :)  

Jag saknade dock lite mer detaljerade beskrivningar om hur det rent praktiskt fungerar för människorna att skapa sig ett hem i havet. Vad består deras hus av för material? Vad är egentligen Liquigen? osv.

(Sen så vet jag inte om det här är p.g.a. författaren eller översättaren men jag störde mig lite på att hon hela tiden blandade ”dem” och ”dom”. Jag kan acceptera att man använder lite andra stavningar i dialogerna, men det är väldigt frustrerande när det ändras i brödtexten).


Titel: Mörkt liv
Författare: Kat Falls

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar