lördag 28 maj 2011

cirkeln

Åh, det var inte mitt fel! Jag lovar. Det var grupptrycket, ni kan inte förvänta er att jag ska kunna stå emot när alla hyllar den gång på gång :)
Jag antar att ni alla redan vet vad boken handlar om (annars är det bara att gå in på vilken bokblogg som helst egentligen). Men det verkligt intressanta är då snarare just varför alla tycker att den är så himla fantastisk. För visst är det en spännande bok, men det måste ju ligga något mer bakom det. Personligen så hade jag velat se ännu mer magi i handlingen. Det är en del karaktärer vars förmågor får otroligt mycket utrymme (om ni har läst boken förstår ni nog vem/vilka jag menar). Vilket leder till att jag bara blir tio gånger mer nyfiken på de andra som egentligen borde vara minst lika intressanta, om inte mer.
Men annars är karaktärerna väldigt genomtänkta. Det blir visserligen en hel del stereotyper men trots det känns det som att varje karaktär har en mening för handlingen. Det enda tråkiga är att förutom Anna-Karins morfar så känns killarna i boken tyvärr himla tråkiga och inte alls lika genomtänkta. Jag blev så nyfiken på bl.a. Wille och Max men man får aldrig riktigt lära känna dem under skinnet.
Jag håller tummarna inför fortsättningen, jag tyckte det blev förvånande lite magi med tanke på att den trots allt handlar om häxor. Den här boken fokuserade ju mest på de olika tjejerna och hur deras relationer till varandra förändras. Men oavsett hur fortsättningen blir så tycker jag att det är roligt med en svensk ungdomsbok som får så stor uppmärksamhet och genomslagskraft. Härligt! 

Titel: Cirkeln
Författare: Mats Strandberg & Sara Bergman Elfgren

1 kommentar:

  1. Känner precis som dig faktiskt när det gäller den här boken. Men jag tror på tvåan! =)

    SvaraRadera