måndag 25 april 2011

de döda fruktar födelsen

Snurrade runt lite på Internet för någon dag sedan och letade efter någon ny bra bok att läsa. Ramlade in på den här sidan och tänkte att jo, mörk fantasy låter väl lite intressant. Jag blev även väldigt nyfiken på titeln och när jag läste att boken utspelar sig i Malmö så var det beslutat :)
Boken börjar i alla fall med att en kvinna vid namn Susanne stressat ihjäl sig och hamnar i något slags vänteläge mellan helvetet och himlen då hon ska välja ett nytt liv att återfödas i. Men allt är inte så lätt eftersom både demonerna och ljusvarelser försöker påverka hennes val för att gagna sig själva.
Susannes syster Petra och hennes nyfunna vän Sebastian dras in i det här och försöker hjälpa Susanne genom att ta kontakt med ängeln Duma (Deliel).
Samtidigt pågår ett krig mellan himmel och helvete, samt änglarna i himlen och de som försöker skapa sina egna regler.
Så det är lugnt sagt en väldigt annorlunda berättelse. Inte på ett dåligt sätt, det blev mer av ett intressant annorlunda. Både stilen samt att den var så mörk. Sedan innehåller den en himla massa politik. Vilket jag vanligtvis brukar uppskatta i böcker, men det kändes ofta som att författaren försökte mata läsaren med sina åsikter. Jag hade föredragit om man som läsare fått observera berättelsen och själv dra egna slutsatser istället för att de olika karaktärerna berättat så utförligt vad det är de står för.
Det var nog även det att karaktärerna var så verbala med sina åsikter inom politik som fjärmade dem lite ifrån mig. Jag hade en del svårigheter med att relatera till dem.

Men för övrigt så är det en bra bok. Det är alltid lika fascinerande för mig med böcker som handlar om relationen mellan himmel och helvete, döden, annorlunda karaktärer osv.

Titel: De döda fruktar födelsen
Författare: Pål Eggert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar