tisdag 19 april 2011

actionkomedi x2

Red handlar om fyra gamla, pensionerade CIA-agenter som finner sig själva på listan över folk som CIA vill eliminera. En film som från mina föräldrar framkallade flera ”Åh, gör han fortfarande filmer?” och ”Oh jag trodde han var död sen länge”.
Så jag tror att man kommer uppskatta den här filmen betydligt mer om man är ca 40-50 år gammal och känner igen alla de här gamla skådespelare som dyker upp. Men oavsett ålder så är det ändå en himla rolig film. Lagom orealistisk, men det är ändå actionkomedi ;)
                                      
June Havens möter en riktig toppenkille på flyget på väg hem till sin systers bröllop. Problemet? Han dödar alla andra på flyget, drogar henne och drar med henne över världen p.g.a. ett batteri (en outtömlig energikälla).
Jag var väldigt tveksam inför den här filmen. Inte p.g.a. filmen i sig utan för att jag inte har kunnat se Tom Cruise på länge utan att tänka på scientologerna och rysa. Vilket jag faktiskt, till min stora förvåning, lyckades helt förtränga och kunde ändå tycka att filmen var bra. Vilket får vara mitt mått på hur rolig och actionfylld den här filmen är ^^

Ett litet klagomål dock som hela tiden dyker upp för mig, både när det gäller Red och Knight and Day: Varför får tjejerna aldrig ta plats? Visst, de får vara med betydligt mer nu än i gamla actionfilmer som Bond, Indiana Jones osv. Men det är aldrig på samma nivå som killarna. De får t.ex. köra bilen (medan killarna skjuter), de får ligga i bakhåll (medan killarna genomför uppdraget), de håller på och skjuter men tjejen blir träffad och blir buren ur byggnaden i famnen på hennes knight in shiny armour >.< Grrr är så himla trött på det. Nr 1 anledning till att Salt nu får vara min favoritactionfilm!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar