söndag 20 februari 2011

Låt de gamla drömmarna dö

Det här är en samling av olika noveller, recensioner osv. av John A. Lindqvist. Jag har älskat hans böcker sedan jag först läste om Eli och Oskar i Låt den rätte komma in. Den här boken läste jag väl mest för novellen Låt de gamla drömmarna dö då vi äntligen får veta vad som hände med Eli och Oskar efter det att de lämnat Blackeberg. Författaren har även varit lite klurig genom att välja andra huvudkaraktärer och istället låtit Eli och Oskar vara biroller. Lätt den bästa novellen i hela boken :)
Sen fanns det ett par andra pärlor som Tindalos (blev helt klaustrofobisk av allt det där tuggandet *ryser*) och Tjejen. En del av det andra materialet fick jag dock känslan av att jag läst flera gånger tidigare, t.ex. med mobboffret som hämnas osv.
Jag blev fascinerad av Känner du Rudi Schmerz? men den lämnade mig med en lätt huvudvärk eftersom slutet stör mig så mycket. Om det finns någon som förstår huvudkaraktären i slutet så får han/hon gärna upplysa mig ^^
Den här boken innehåller även en del extramaterial som jag inte kände mig så pigg på. Men det visade sig att de små sketcherna/kortfilmerna i slutet av boken var helt hysteriskt roliga.
John A. Lindqvists Pappersväggar är visserligen en bättre novellsamling men den här boken är bra om man vill veta lite mer om författaren och hur han tänker.

Titel: Låt de gamla drömmarna dö
Författare: John Ajvide Lindqvist

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar