lördag 22 januari 2011

love or loyalty?

All Just Glass är som tidigare nämnt fortsättningen på Shattered mirror. I förra boken hade Sarah Vida (häxa/vampyrjägare) blivit vän med några vampyrer och p.g.a. en serie olyckliga händelser råkar hon i slutet av boken bli vampyr.
Den här boken börjar med att Sarahs moder beordrar sin andra dotter, Sarahs storasyster Adianna, att finna Sarah och sätta en kniv i hennes hjärta.   
Det hela resulterar i en väldigt spännande bok om att välja mellan syskonkärlek, pliktkänslor och lojalitet.
Problemet med boken? Om man inte är lika nördig som jag när det gäller Amelia Atwater-Rhodes böcker så kommer man ha svårt att hålla koll på all bakgrundshistoria och alla karaktärer. I den här boken drog hon fram flera ”nya” karaktärer och det kräver att man är insatt i världen för att kunna hänga med.
Anledningen till att jag älskade den första boken var just för hur enkelt den var skriven samtidigt som berättelsen var så komplex. Författaren hade då ca 5 ”viktiga” karaktärer. I den här boken ökades det till ca 14 st. Lagom förvirrande för någon som inte är så bekant med hennes värld.
Hela boken utspelar sig även under endast 24 timmar. Helt orealistiskt.
Men jag måste erkänna att en stor del av mig ändå älskade All Just Glass. Har läst hennes böcker sedan mellanstadiet och känner majoriteten av hennes karaktärer in och ut. Jag önskar bara att hon dragit ner på alla småkaraktärer och istället fokuserat mer på huvudkaraktärerna.

Titel: All Just Glass
Författare: Amelia Atwater-Rhodes


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar