torsdag 13 januari 2011

The Good Neighbors

Om man är det minsta intresserad av urban fantasy så är Holly Blacks böcker ett måste. (Hon är bl.a. författaren bakom Tithe och Spiderwick-serien). För den här trilogin har hon samarbetat med Ted Naifeh och gjort 3 st graphic novels. 

Berättelsen är inspirerad av sanna händelser och handlar om Ruth, en helt vanlig tonåring om man bortser från att hon kan se älvor och andra väsen. Serien börjar med att Ruths mamma mystiskt försvinner och hennes pappa anklagas för att ha mördat henne. Ruth är övertygad om att han är oskyldig och tvingas därför börja nysta upp mysteriet kring moderns försvinnande.

Jag har älskat den här serien ända sedan jag fick den första boken i handen. Författaren lyckas på något sätt alltid få sina böcker att kännas så äkta och verklighetstrogna även om de utspelar sig i en miljö med olika sorters övernaturliga väsen.

Här kan man gå in om man vill se ett utdrag från första boken.

Titel: The Good Neighbours (Kin, Kith & Kind)
Författare: Holly Black

2 kommentarer:

  1. Gillar jag Tithe ska jag lätt läsa dessa!

    SvaraRadera
  2. Åh då håller jag tummarna att du gillar den :) "The good neighbors " och hennes nya "white cat" ("den vita katten" på svenska) är också helt underbara!

    SvaraRadera