lördag 8 januari 2011

Angelologi

Boken handlar om Evangeline som har levt en stor del av sitt liv i ett kloster. Hon är väldigt nöjd med sin tillvaro i klostret men allt förändras när hon upptäcker en brevväxling från 40-talet mellan klostrets abbedissa och Abigail Rockefeller. Det visar sig nämligen att några fallna änglar fick barn med människor och utvecklade ett nytt släkte på jorden som kallas nefilim. De här ättlingarna till änglarna är övertygade om att de har rätten att styra över människorna och därför har det länge pågått en kamp mellan angelologer (personer som forskar om änglar) och nefilim. En kamp som Evangeline råkar hamna mitt i när det visar sig att hon tillhör en släkt av angelologer.
Jag är inte lika exalterad över den här boken som så många andra verkar vara. Kanske beror det på de höga förväntningar jag hade när jag började läsa – hade fått höra att den skulle vara så otroligt spännande. Visserligen var det intressant med breven och mysterierna som Evangeline försöker lösa. Men däri ligger även det första problemet jag hade med den här boken, nämligen att jag hade väldigt svårt att relatera till Evangeline. För mig kändes hon aldrig riktigt närvarande. Boken är fylld med alla dessa hemligheter som hon listar ut om sig själv, sin familj och sin världssyn och hon bara sväljer det. Hon ifrågasätter inte, får inga större utbrott av känslor, utan hon är så onaturligt distanserad till allt som händer.
Sedan så hade jag lite svårt att acceptera att allt ont som någonsin skett i vår värld beror på nefilim. Det var intressant när hon knöt ihop sin berättelse med bibliska händelser men för mig var det lite svårt att svälja att nefilim skulle vara bakom andra världskriget och i grunden vara ansvariga för hela Europas historia. Sedan kallar hon Darwins och en del andra vetenskapsmäns teorier för illäror och att även deras framgång till största del beror på nefilims påverkan på mänskligheten. Det blev helt enkelt för mycket som författaren försökte knyta ihop att det till slut blev mest irriterande och kändes irrelevant.
Blev även lite besviken över att allt var så svart och vitt i boken, jag blev inte riktigt övertygad om varför alla nefilim är onda och bör utrotas. Hade gärna velat få en förklaring till varför en avkomma mellan en människa och ängel tvunget blir ond och saknar all medkänsla när nefilim ändå kan uppleva andra mänskliga känslor.  

Titel: Angelologi – Änglarnas tecken
Författare: Danielle Trussoni

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar