fredag 17 december 2010

the Den of Shadows

Jag fyllde 19 i onsdags (yaaay) och en av de presenter jag fick av min familj är The Den of Shadows Quartet av Amelia Atwater-Rhodes. Det är en samling av hennes fyra första romaner som alla utspelar sig i samma värld (Nyeusigrube = the Den of Shadows).
Boken består alltså av: In the Forest of the Night, Demon in My View, Shattered Mirror och Midnight Predator. De här fyra böckerna läste jag först under mellanstadiet och det var de som väckte mitt intresse för just vampyrer (som är huvudtemat i de flesta av hennes böcker). Men de här vampyrerna är långt ifrån de sockersöta vampyrerna i Twilight, många av dem är väldigt grymma mot människor och anser sig generellt vara överlägsna andra.
Men på ett lite underligt sätt känns de faktiskt betydligt mer mänskliga än många av de vampyrer och andra övernaturliga väsen som förekommer i ungdomsböcker idag. Eftersom hennes karaktärer inte är uppdelade i ”de goda” mot ”de onda”, utan det finns en så stor gråzon. Även de som man ser som ”the bad guys” visar sig kunna vara väldigt mänskliga och omtänksamma i vissa stunder samtidigt som ”de goda” kan vara otroligt brutala mot oliktänkande.
En av mina favoritböcker som finns med i den här boken är Shattered Mirror som på många sätt är en klassisk berättelse om vänskap/kärlek över fiendegränser. Den här boken handlar om den osämja som råder mellan just vampyrer och häxor. Häxorna i den här världen är främst vampyrjägare och boken handlar om vänskapen mellan Sarah Vida (som är uppvuxen i en familj av vampyrjägare) och två av de lite mer humana vampyrerna, Christopher och Nissa, samt de konflikter som uppstår p.g.a. deras vänskap.

“The main theme of the book is that the perceived heroes can sometimes be evil in their actions and the villains can sometimes have good sides. It is a comment that things are not just one thing or the other, but mixed with qualities of all aspects of life”.1

Slutet i Shattered Mirror lämnades väldigt öppet och i januari kommer äntligen fortsättningen som heter All Just Glass. Precis lagom efter ungefär 10 års väntan ;)
(Här kan ni hitta en sammanfattning samt ett utdrag från All Just Glass)

Titel: The Den of Shadows Quartet, All Just Glass
Författare: Amelia Atwater-Rhodes

PS. Jag måste bara säga också att jag älskar omslaget till the Den of Shadows Quartet. Så häftigt! :D

                                                                                                                   
1 wikipedia.org, sökord: Shattered Mirror

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar