tisdag 9 november 2010

Min granne Totoro

Den här filmen är anime och handlar om två små flickor som flyttar ut till ett fallfärdigt hus på landet med deras pappa. Deras mamma är inlagd på sjukhus och det är oklart när hon ska få åka hem igen.
Redan första dagen i det nya huset märker flickorna att det finns magiska väsen i huset och sedan träffar även den lilla flickan på skogens konung – Totoro.
Den här tanken om att flytta ut på landet och träffa en massa magiska väsen känns verkligen som den ultimata fantasin man hade när man var barn. Det är alltså en riktigt söt berättelse även om den inte har en lika tydlig handling som de flesta västerländska barnfilmer. Jag har ju som många andra vuxit upp med Disney-filmer där ofta filmens handling och budskap är väldigt klara, vilket gör att en barnfilm som den här känns främmande. Men samtidigt är det härligt att kunna se en barnfilm som inte är fullproppad med en massa budskap, utan som helt enkelt endast finns till och är underhållande. Eller så förstod jag bara inte budskapet?
Oavsett vad så är filmen helt okej och jag tror nog att jag hade älskat den om jag fått se den när jag var yngre :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar