lördag 6 november 2010

I en drunknad värld

Exodus hittade jag på biblioteket någon gång på högstadiet och den handlar om en framtidsvärld då praktiskt taget allt land översvämmats av isen som smält p.g.a. växthuseffekten. Det är alltså ett bra tag sedan jag läste den här boken men jag ska försöka återge dess handling någorlunda korrekt. Exodus handlar alltså om 15-åriga Mara som bor på den lilla ön Wing som sakta håller på att försvinna under det stigande havet. De packar därför ihop sina liv för att åka ut i sina små fiskebåtar på jakt efter New Mungo, en stad som byggts högt uppe i skyn. Men när de väl kommer dit möts de av en hög mur och vakter som håller alla flyktingar borta.
Men Mara lyckas till slut komma in i staden där invånarna lever i lyx och är lyckligt omedvetna om världen runtomkring dem. Hon träffar även Fox, sonsonen till den skoningslösa grundaren till staden. Mara berättar för honom om hur flyktingarna behandlas och tillsammans försöker de komma på ett sätt att befria dem.
Jag minns att jag verkligen tyckte om den här berättelsen om hur Mara och Wings invånare försöker överleva i en drunknande värld, samtidigt som andra människor lever helt avskärmade i städer uppe i himlen. Men det är först nu efter ungefär 5 år som jag äntligen har kommit mig för att läsa fortsättningen Zenith, som är en väldigt lång bok om ingenting. Zenith är andra boken i trilogin och även om den är spännande så sitter man efteråt och funderar över vad som egentligen hände i den. Handlingen består ju av att Mara och de andra flyktingarna flytt från New Mungo och nu söker efter land i norr. Samtidigt har Fox stannat kvar för att försöka starta en revolt i New Mungo. Men det händer ändå otroligt lite i boken.  
Boken räddas lite av att den är så välskriven och av att vi får mer information om varför jorden svämmades över och hur de överlevande generationerna anpassat sig på olika sätt. Men författaren hade kunnat skriva så mycket mer om t.ex. Fox och den revolution han försöker starta, eller mer om landet som Mara och flyktingarna hittar och hur de bygger upp sina liv på nytt, eller någonting mer i alla fall!
Sammanfattningsvis är boken okej, men jag håller tummarna för att författaren lyckas få igång handlingen lite mer till den sista boken som kommer ut i början av 2011.

Titel: Exodus, Zenith
Författare: Julie Bertagna



2 kommentarer:

  1. Bara läst ettan och blev besviken tyvärr, fastnade inte trotts att jag tyckte ideen/grunhistorien verkade mycket intresasnt!

    SvaraRadera
  2. Ja med tanke på att Exodus är den bäste av dem 3 så kanske det var bra att du inte fortsatte läsa resten :) I efterhand önskar jag att jag kunnat stanna vid Exodus elr Zenith...

    SvaraRadera